Abang dan sekolah Cinanya...

Ni nak sambung cerita...

Kita beri laluan pada Bubbly Abang semula. Awal tahun lepas takda blog makanya tahun ni I buat 2 dalam 1 lah, ya! For sure memang panjang berjela-jela @_@ I ni kalau disuruh menulis tanpa gangguan, memang sehari suntuk pun boleh. Mengapalah dulu tak terniat nak jadi reporter, dah  tentu banyak yang I nak reportkan ~_^



Memang dari dulu I decided nak hantar Bubbly Abang ke sekolah Cina. Bila mencari kindie yang sesuai, banyak yang kita survey. Sampailah jumpa Smart Reader (SR). Walaupun more to English medium, SR ada offer Mandarin medium too. Abang ni masa kecil tak mahu cakap English langsung. Daddynya dulu pun dipanggil 'bapak' dek hasutan anak-anak babysitternya dulu @_@ Terjerit terpekik memanggil 'bapak' in public sampai merah padam muka Daddydearie. 

Bila tahu SR ada both mediums (English and Mandarin) kami decided hantar Abang ke sini. I told the principal, first year I nak English medium dan bila umurnya  6 tahun, dia akan masuk Mandarin medium.

Selepas sebulan di SR, Abang dah mula ber'English' dengan MommyDaddy. Siap beritahu lagi tak mahu cakap Melayu in public. Kalau dia speaking, kita pun kena speaking sama. Punyalah...

I pun lega banyak. Kalau macam ni pencapaian Abang, alhamdulillah. Tahun seterusnya, takdalah sukar. Tetiba bila masuk ke Mandarin medium the next year, Abang jadi pasif dalam kelas. Cikgu tanya tak mahu jawab. Kalau tau pun, tak pernah nak angkat tangan. Ejaan Mandarin memanjang aje dapat zero. I jadi tension dah. Bila berjumpa Laoshi, dia beritahu yang Abang akan bertukar pasif bila start kelas Mandarin. Waktu tu pun ada subjek English. Masa kelas English bukan main petis berbual dengan sahabat baiknya. Sampai cikgu asyik kena pisahkan tempat duduk. But then bila masuk Mandarin class, dah...senyap sunyi terkunci mulut Abang!

Cikgu menasihati kami supaya tidak menghantar Abang ke sekolah Cina kerana bimbang dia tak berminat dan kerana his English is better, takut juga kalau Abang tak menunjukkan prestasi yang bagus in English bila di sekolah Cina. Cikgu Mandarin SR pun ada beritahu sepatutnya Abang dihantar ke Mandarin medium for two years masa pra-sekolah kerana kalau non-Chinese, memang kena ada 2 years basic education kalau nak masuk sekolah Cina. Cikgu SR kata dalam kelas Mandarin, Abang bercakap in English  kalau ditanya soalan dan kalau tak faham pun cikgu terpaksa explain in English too!

I have my own reason why I sent him to English medium first like I said earlier. My Hubbydearie dah berdolak-dalik bila dengar cikgu kata begitu tetapi I tetap juga nak meneruskan niat tapi yang penting I nak tau pendapat Abang sendiri. Our intention sebenarnya, bila Abang dah mahir English and Mandarin, kami nak dia belajar Arab dan Russian languages juga sebelum tamat sekolah rendah!


Bila balik rumah, I consulted Abang. Tanya betul-betul ada ke memang dia tak minat Mandarin dan mengapa selalu diam dalam kelas Mandarin. Bila ditanya-tanya, dia menjawab dia tak suka cakap banyak dan dia nak sama sekolah dengan best friend di sekolah Cina nanti. I beritahu dia kalau dia tak mahu ke sekolah Cina, I akan hantar dia ke sekolah kebangsaan. I won't force him kalau dia memang tak suka. Tapi dia kata tak mahu ke sekolah kebangsaan juga....

Kami pun mulalah menghantar Abang ke kelas tuisyen Mandarin untuk membantunya. Yang pelik, bila dalam kelas tuisyen, dia bagus. Bila buat ejaan, betul semua pulak (walaupun cuma 5 perkataan berbanding 10 perkataan di SR). Dari guru tuisyennya barulah I  tahu yang syllabus pelajaran Mandarin di SR jauh lebih susah berbanding Tahun 1 di sekolah. Bila I tanya balik pada cikgu Abang, katanya mereka mahu prepare budak-budak ni untuk bersedia dengan persekitaran sekolah yang sebenarnya kerana di sekolah everything will be in Mandarin, tiada siapa nak tolong terjemahkan apa-apa!

Alhamdulillah, dalam peperiksaan akhir tahun di SR, Abang menunjukkan peningkatan prestasi dalam Mandarin sehingga cikgunya pun terkejut. I didn't tell her I hantar anak pergi tuisyen Mandarin at the age of 6.

Bila masuk Tahun 1, I memang rasa berdebar juga. Bimbang kalau Abang tak boleh cope dengan pelajarannya. Tapi this time, Abang tak banyak komplen. Semua homework dia buat sendiri especially semua yang dalam Mandarin kerana Mommy tak boleh nak tolong. I tetap akan berada di sisinya ketika buat homework. I akan check buku latihan dan aktiviti setiap malam sebelum dan selepas Abang siapkan homework. Lepas  tu menyusun buku ikut time table. Sebab itulah Abang tak reti buat time table sendiri. Bentuk time table tu pun dia tak familiar. Should ask him to do it by himself. Protective sangat ke I ni as a Mommy sampai anak tak dapat berdikari yang sepatutnya?

Ketika Tahun 1 juga I tak paksa Abang belajar sampai lebam (pinjam favorite word Lizz). I  tengokkan aje sama ada dia ada kemahuan sendiri untuk belajar ataupun tidak. Of course, memanglah takda kalau tak dipaksa. Lebih enjoy main daripada baca buku.Tapi sebenarnya dia absorb everything quite fast cuma MALAS tu memang nak kena jaga jangan lama sangat bertandang.  Makanya keputusan peperiksaan Abang tidak mengecewakan. Still above 85% ketika first exam. Oklah buat anak Melayu-Uzbek yang tak belajar ni...  

Laoshi pun kata yang Abang budak Melayu paling pandai dalam kelasnya (sebelum perpindahan seorang budak perempuan Melayu di pertengahan tahun yang superb cakap Mandarinnya dan terus masuk kelas Elit no.1 di sekolah Abang this year! Jealous ya akak, tahun ni Abang kena kerja keras supaya total percentage between 90%-99%) Kena monitor dari awal tahun sampai habis sebab sistem sekolah sekarang lain macam sikit sampai cikgu pun pening kepala, betul tak AN , MP , Anim dan Tuan Juhaida?

Di sekolah Abang, tiada penentuan kelas untuk Tahun 1. Kesemuanya ada sembilan kelas (almost 450 pupils in Year 1 last year where, 38 are Malays and Indians). Competition memang tough gila. Ada dua kelas elit di sekolahnya (100 murid pertama akan masuk ke kedua-dua kelas ini) Ada juga ibubapa Cina yang I temui beritahu tak mahu anak masuk ke kelas ini, competition is very tough ye. Tahun 1 last year, murid yang pertama (dari 450 orang  tu) mendapat 99.8%. Antara Abang dengan seorang budak perempuan Cina yang I kenal ni, perbezaanya 4% aje tapi Abang satu kelas di belakangnya!

Overall, Abang dah boleh cope dengan sekolahnya sekarang. Cakap Mandarin pun dah faham dan dah boleh. Tahun ini memang kena hantar juga dia ke kelas tuisyen Mandarin disebabkan once dia boleh berbahasa Mandarin dengan fasih, lain-lain subjek tak perlu bimbang lagi.







Comments

  1. Kena hantar pegi tusyen jugakan MD...seronoknya,sekarang abg dh tau tiga bahasa,malay,english n mandarin,baru umur 8 tahun tu...ermmm,tentang timetable tu,tk mengapalah MD y buatkan utk abg,takut nnti ada yg tertinggal bukunya...MD tak amik tusyen mandarin utk diri sendiri ke...?senang nk begaduh dgn abg....eehehehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang ni bila monitor Abang buat homework, Mommy pun jadi pandai sikit-sikit. Most ibubapa Cina yang saya jumpa suruh anak saya mengajar saya di rumah (sebab kami tak bercakap Mandarinkan di rumah) supaya Abang boleh mengingati apa yang dipelajari dengan lebih baik. Tuition Mandarin memang kena hantar kerana setakat ini saya belum happy dengan kelancaran percakapan Abang.

      Delete
  2. Memang dulunyer abang uwais dari umur 5 tahun sekolah cina lepastu time nsk masuk dajah satu..sekolah cina semua penuh n dek kerana mcm hal lepas tu pindah perak...abang terus sekolah biasa...maka abang sekolah biasa sampai sekarsng....kat perak ni pun takder srjkc yang dekat...bagusla bubly abangj berjaya masuk sekolah cina.....n nijak pulak tu...auntie doakan abang berjaya k...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayangkan Lizz, Abang Uwais tak dapat terus belajar di sekolah Cina. Kalau tidak, sesekali boleh juga dia 'berperang' dengan Bubbly Abang :) Kita ni mak-mak yang tak faham nganga mulut ajelah.... Saya yang penting keputusan setiap subjek lebih dari 85%, saya dah happy. Bukan senang nak master everything di sekolah Cina. Lagipun saya tak mahu terlalu memaksa anak-anak.

      Delete
  3. Assalamualaikum,

    Tak pe kak...janji abang ada minat and bukan paksa rela..mula-mula je nampak susah dan akhirnya dah dia minat sure dia boleh kuasai

    regards,
    Triplesmiley

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap-harapnya begitu jugalah. Masa di kindie dulu, akak pun tension juga takut kalau akak yang terlebih memaksa. Bila dah masuk Tahun 1 dan tengok Abang boleh cope dengan persekitaran sekolah Cina, akak lega sangat. Sekarang ni tinggal nak ajar Abang supaya lebih berusaha.

      Delete
  4. Ada impian juga nak htr anak saya ke skolah yang medium mandarin. Pastu terfikir nak htr jugak dia ke skolah tamil. Wp tamil tak begitu luas penggunaannya, rasa seperti pasti ada kegunaannya kalo belajar.

    Ajar bahse Russia kat mana? Tapi sekarang sekolah kebangsaan pun ada yang dah offer mandarin. Cuma lain la skit kot kalau compare to mandarin medium. Terbalik la Bubly Abang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ada kawan sekolah dulu, adik beradiknya empat. Maknya hantar dua anak ke sekolah Cina, dua lagi ke sekolah Tamil. Mereka bila di rumah memang havoc. Kalau bergaduh pun masing-masing cakap bahasa berbeza :)

      My hubby boleh berbahasa Rusia tapi saya nak dia betul-betul belajar, maybe akan hantar ke any kawan-kawan Hubby yang boleh ajar budak properly :)

      Delete
  5. Bagus sebenarnya htr anak sekolah cina ni MD. Kata orang sistem pembelajaran sek cina lain dari sek kebangsaan. Kalau Bubbly abang minat dan cepat catch up.....senang keje mommy, tak yah nak meroyan tak tentu pasali....kan Mommy!!
    Tahniah Bubby abang......teruskan. Biar ramai anak Melayu yang boleh bercakap mandrin dan
    make sure Sekolah Agama pun tidak dilupakan...biar seimbang!
    You....tak pernah tgk lagi Bubbly abang dgn adik cute kat TV hijrah tu sebab jarang bukak hehe....nantilah nak kena intai gak!...Kayalah mommy cam ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...gila meroyan katanya....Yalah OKje, memang kita ni suka meroyan tak tentu pasal. Tengok cara penulisan pun dah tahu. Saya tak kisah anak nak jadi apa bila dah besar, yang penting kerjanya baik. Apa yang saya mahu anak-anak saya dapat menguasai lebih daripada dua bahasa.

      TV AlHijrah tu sebelah pagi masa Zon Aulad takpun masa weekends pagi sebelum 10 dan petang juga ada kartunkan...janji waktu kartun bersiaran...

      Semoga dimakbulkanlah kata-kata OKje ni. Amin!

      Delete
  6. MD dtg lagi ni ....nk inform....dah dpt tgk si Bubbly abg baru sat ni...dlm Genius Auladkan....pakai baju belang hitam merahkan....yg adik belum perasan yg mana satu....biru cair rasanya tadi...sebab ada 2-3 org yg kecik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, ya ke? Memang Abanglah tu....tahun lepas kaler favorite nya merah. Tahun sebelum tu hijau. Senang nak cari dia sebab dia paling tinggi. Yang jadi leadernya si Moon, adik Firdaus yang comel tu. Adik pakai kemeja. Dia yang paling kecil-2 tahun. Lain-lain talent semuanya 5-7 tahun kecuali Afif dan Firdaus. Ada banyak scenes tapi yang ini baru satu scene aje. Thanks OKje, inform kita yang tak dapat nak tengok kat pejabat ni. Mami dan Daddy dah berjaya menontonnya cuma saya aje tengok raw materials belum edit lagi.

      Delete
  7. MD, beranagn juga nak sekolahkan anak di sekolah cina..tp memandangkan sekolah cina jauh dgn rumah dan komitmen lain jika anak sekolah jauh..terpaksa lupakan dan sekolahkan di sekolah kebangsaan saja... tahniah utk bubbly abang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niat saya memang nak anak-anak boleh berbahasa lebih daripada dua. Kebetulan Daddynya boleh berbahasa Rusia, makanya saya nak mereka belajar Russian language juga. Arab tu pun mestilah....senang nanti nak mendalami ilmu agama.

      Delete
  8. Tak rugi kalau dapat menguasai pembelajaran dari bahasa bangsa asing apa lagi bangsa yg boleh dikatakan banyak menguasai di negara kita ni. Apa yg penting dunia dan akhirat seimbang. Moga anak Melayu tak mudah diperkotak-katikkan dan maju seperti mereka juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah Kak niatnya bila hantar anak ke sekolah Mandarin. Bila banyak bahasa yang dia mahir, tak mudah orang nak memperkotak-katikkannya. Saya tak kisah anak nak jadi apa bila dewasa, yang penting pekerjaannya baik. Tapi saya mahu mereka boleh bercakap banyak bahasa.

      Delete
  9. Sekolah anak saya pon tak der penentuan kelas utk darjah 1. Ada lebih 500++ dan ada 12 kelas...pheewwww...

    Tapi memang bagus hantar anak skolah cina ni. Good luck abang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak Fiza ke sekolah Cina juga ke?

      Belajar banyak bahasa ni ada banyak faedahnya pada masa mendatang.

      Delete
  10. Tahniah buat abang bubbly dan mommy…
    Bila la nak jadi ummi yg protective mcm mommy jugak ni…. Anak2 saya terlebih berdikari aje rasanya…. tak sempat nak ambil tahu everything.. dgn study sendiri yang masih lagi tunggang langgang… huhuhu
    Mmg bagus perancangan masa depan MD utk anak2… Insya Allah, moga niat murni tu dipermudahkan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ni terlebih protectivelah Nur. Tak bagus juga. Anak-anak tak dapat berdikari yang sepatutnya. Cuba bayangkan kalau saya jadi ibu dulu-dulu yang anak jenis mandi sungai, panjat pokok. Dah tentu saya cepat 'gol' risaukan anak-anak asyik terjun sungai, terbang melayang atas pokok :)

      Lain budak, lain caranya. Anak-anak Nur pun memang independent ler sebab kecil-kecil dah dok obersi, persepsi dalam hidup pun mungkin ada sedikit berbeza.

      Delete
  11. betul...saya setuju dengan MD pasal system sekolah sekarang, pening sokmo.... apa nak kata, redha n buat sahaja yg terbaik, bg kami yg makan gaji ni...

    Kagum betul saya dengan Abang, cekap dia dalam Mandrin dan BI.. memang berbaloi MD hantar ke pusat tuisyen seawall 6 tahun.. Abang jenis yang minat belajar ya? atau apa kaedah MD pupuk semangat dia belajar? setahu saya budak lelaki mmg payah nak focus, lagi2 di awal umur diorang....bolehla share pengalaman, boleh saya apply untuk dua Ahmad dan juga di sekolah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dua kali tanya cikgu Abang, dua kali juga saya sendiri pening. Pemberitahuan tentang exam dua kali aje tapi bila dapat report book, ada tiga exam pulak. Bila masa datang mid term exam pun saya tak tahu... mungkin sekolah ambil average scores untuk both exams kot...

      La AN, Abang tu macam budak lelaki lain. Tak heran bab belajar. Buku cerita untuk projek Nilam ke apa tu, bawa balik tak baca pun...buat summary aje. Dia rapat dengan saya, memang sayalah in -charge hal ehwal pelajaran anak. Saya yang monitor selalu. Saya ni ustazah, gurubesar sekolah, mak juga kalau di rumah tu... Masa tahun satu result macam tu sebab memang tak belajar pun....BM dia lagi best, semua kena potong markah setengah dek kerana tak letak titik, tak tulis huruf besar, bukan sebab salah jawapan! Tension saya... BI kalau saya tanya, memang tak perlu worry aje jawabnya. Sapsap soi leh score 100. Bila dapat kertas, 95 aje sebab entah apa-apa kesalahan dia buat! Tahun ni saya set time table untuk belajar. No more playing, honeymoon ke apa.... kena ikut time table!

      Delete
  12. parents selalu nak yg terbaik tuk anak2nya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, Lyn. Bukan apa, kita tak mahu dia hidup susah pada masa depan. Tapi Abang tu masih tak memahami mengapa kita nak dia belajar rajin-rajin. Pada dia, kalau dah siap kerja sekolah, periksa lulus itu dah kira oklah :)

      Delete
  13. mudah ke nak faham mandarin MD...?kalau biasa tentu blhkan MD sedangkan abgpun boleh,jiran sy ni cikgu sklh melayu tp hantar anak2 sklh mandarin,dia kata,setiao hari anak2 ckp mandarin di rmh,kalau bergaduh lagila smpai dia kata,diapun nk kena belajar mandarin sbb tk tau nk leraikan pergaduhan ank2 sbb tktau punca mereka bergaduh n apa yg mereka ckp,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau hari-hari menemankan anak buat homework, ajak dia bercakap few words a day, fahamlah juga sepatah dua. Kalau ayat tu, memang tidaklah... Adik pun nak ke sekolah Cina juga tapi dalam hati ni, nak juga hantar dia ke tadika Islam. Nak dengar dia cakap Arab pulak...tapi takkan semua nak dibuat dalam satu masa. Satu-satulah dulu. Mommy pun kalau kena belajar bahasa memanglah 'lembap' .. :)

      Delete
  14. yg ni pun dh dtg baca tp tak sempat komen..bagus abg expert bi,klu dekat bley aiman tuisyen dengan abang..dia paling lemah english..ibu tgh gigih nak mengajar bi walhal ibu pun tak pandai..nk speaking dengan anak kt rumah pun malas,satu ibu cakap satu dia tnya apa makna..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slowly, slowly... Abang dulu sebab dia suka tengok kartun kat Astro. Saya tak benarkan dia tukar ke BM. Mesti dengar dalam English. La ni saya suruh dia dengar dalam Mandarin pulak!

      Delete

Post a Comment