Tuesday, March 17, 2015

Alhamdulillah, selesai sudah tugas!

Salam kawan-kawan!

Ahah, hari Selasa baru nampak bayang I di alam maya ya ~_^ Sibuklah geng.... Tengoklah blogwalking pun tidak. Nanti-nanti I balas balik lepaskan bom tangan ke serata rumah kawan-kawan ya ~_^

Memang sibuk tak tipu. Dah katanya 3 hari bekerja dok bertangga di imigresen. Haruslah takda masa nak menaip entri baru. Nak sambung kisah imigresen ke?

Sambunglah ya terlanjur dah mengamuk sebelum ni *_*

Dek kerana urusan yang tak selesai di imigresen sejak Khamis lalu, sampaikan jiwa kacau hujung minggu yang lalu. Dua hari cuti pun dok memikirkan tentang kerja yang tak selesai ni. Sampai bila I diam seribu bahasa, HD pun tanya,

You fikir apa? Jauh mengelamun!

Apa lagi, hal passport my bos yang nak balik Jepun itulah!

Macam-macam perkara yang I fikirkan. Manalah tahu hari Isnin pun system down lagi. Parah. Apa nak buat? Apa nak beritahu pada bos? Imigresen kata apa nanti? Atau mereka sengih je lepas tangan sebab 'bila system down memang di luar kawalan' mereka!

Pagi Isnin lalu, pukul 7 pagi I dah ke pejabat. Doa panjang dalam hati semoga dipermudahkan segala urusan pada hari tersebut. Moga urusan mendapatkan pas khas untuk my boss ni akan berjalan lancar, tidak seperti dua hari bekerja minggu sebelumnya...

Sampai di pejabat terpaksa menguruskan hal driver. Dengan siapa perlu pergi memandangkan mereka sibuk dengan tugas masing-masing. Walaupun dah verbally booked hari Jumaat petang, memandangkan I lewat kemungkinan takda driver yang available pagi tu.

Nasib baiklah dapat seorang ni. In between kerjanya, dihantar I ke Putrajaya. One way aje, okey. Balik nanti pandai-pandailah naik bas ke, naik teksi ke, atau macamana. Bagaimana nak balik memang I tak fikir, yang I dok fikir bagaimana nak pergi secepat mungkin dengan harapan sistem di imigresen takda masalah.

Sebaik sampai di imigresen pukul 9 pagi, I terus ke kaunter bayaran. Ingat nak buat bayaran seperti disuruhlah. Sampai je dah nampak notis mengatakan sistem tergendala sementara. Oh, memang rasa nak nangis di situ juga!

I tanyalah kat kaunter sejak pukul berapa system dah down dan dengan bangganya sambil goyang kerusi staff tu beritahu I, 'sejak Jumaat lagi!' Habis tu, cuti Sabtu, Ahad, takda buat backup ke? Pegawai yang berkaitan takda perah otak dok fikir macamana nak selesaikan masalah supaya tak mengganggu urusan pada hari Isnin nanti? I memang tak faham dan tak tahu nak figure out kenapa sistem imigresen selalu je bermasalah! 

Terdengar perbualan seorang staff dengan orang awam (maybe mereka ni dah biasa ke imigresen sebab berbual macam kenal lama...),

Orang awam ~ Kenapa tak upgrade system? Asyik system down jerk!
Staff imigresen ~ Upgrade pun tak guna! Kalau dah guna 'enjin proton lama', memang tak lajulah!

Oh, begitu? So, ini kiranya macam 'no budget' lah ya....  Makanya kita ni kenalah tanggung kerugian masa dan kos berulang-alik ke imigresen mahupun dok bertapa kat dalam bangunan tu dengan harapan sistem akan okey secepat mungkin!

Memandangkan takda kerja nak buat dek kerana system down, makanya staff yang berada di kaunter pun keluar masuk ke dalam (bosan nak melayan pertanyaan yang sama dari pelanggan maybe...) Yang dengar radio lain. Yang sibuk nak tahu bos bagi tak keluarkan nombor baru atau tidak, nak habaq apa kat barisan yang panjang menunggu nombor di kaunter dan sebagainya. Yang berborak sesama sendiri memikirkan betapa sukarnya jadi lelaki sebab masalah je baik di rumah mahupun di pejabat (sakit ya hati akak ni mendengar korang berbual bergembira padahal kerja akak tak siap-siap dah 3 hari!)

Pegawai yang I deal with tu pun, banyak kali I panggil tak mahu keluar. Agaknya dia malas nanti I membebel dok tanya bila sistem nak okey makanya dibiarkan aje I dok panggil tak berhenti, dok tekan button tapi tak mahu juga keluar dari bilik. Bertapalah tu.... At least keluarlah once, just beritahu apa-apa pun alasan bodoh takpalah. Daripada buat I macam tunggul kat depan tu, lagilah sakit hati. At least bertekak once pun jadilah, pastu duduklah bertapa kat dalam tu jangan keluar-keluar!

Okey takpa, tak mahu keluar takpa. Nanti-nanti kalau dapat service yang sama di mana-mana, jangan pulak pandai komplen dah diri sendiri pun tak bertanggungjawab! I tak kata I bagus. I tak kata I memang serba-serbi cekap dalam urusan kerja tapi kalau nak dibandingkan I dengan mereka, rasanya memang macam langit dan bumilah.

Ya, Mak... Kak Ton pun adakalanya balik lambat dari lunch. Tapi kerja Kak Ton tak bertemu muka dengan orang luar. Hanya bos je yang tau. Kalau bos tak suka, dia simpan dalam hati nanti bila nak naik gaji, jaga-jagalah. Jangan nak meratap hiba bila increment ciput pulak. But alhamdulillah, setakat ni, I takda masalah dengan kerja!

I bukan nak komplen banyaklah. Bagi I, banyak juga perubahan ke arah kebaikan bersama pihak imigresen ni. Seperti bahagian passport, kalau dulu memang tensionlah nak renew passport. Sekarang ni dah mudah. Sehari pun boleh dapat. Servis pun banyak dah berbeza berbanding dulu-dulu. Begitu juga dengan bahagian visa, pas dan permit. Dulu-dulu memang membara je hati ni kalau deal dengan mereka. Sekarang ni dah okey sikit walaupun belum boleh kata cemerlang lagi dari pandangan kita orang luar.

Kisahnya, yang berada di barisan hadapan, yang perlu menghadap pelanggan/orang awam. Mereka yang di sini kena ada dedikasi yang tinggi. Tak boleh buat kerja sambil lewa sahaja. Kalau ya pun nak cerita pasal kain baju tak beli lagi raya nak dekat, cuti sekolah nak pergi mana, Suamiku Jiran Sebelah ke apa, silalah masuk dalam. Tak payahlah sambil rileks-rileks kat kerusi bercerita sakan sambil kami ni terpinga-pinga (dan sakit hati) mendengarnya. Nak dengar lagu ke, nak tengok facebook kat telefon canggih ke, silalah masuk dalam. Jangan di buat di kaunter bila ramai mata yang memandang. Itu yang buruk nama. Tak semua ya. Memang tak semua. Di mana-mana pun ada sebenarnya tapi antara pandai sembunyi habit tu ataupun tidak.

Di pejabat I pun ada umat manusia begini. Jenis yang tak kisah apa orang nak kata. Lepas tu mengamuk-ngamuk marah alahai bila bos komplen work performance tak bagus makanya takda kenaikan gaji. Dah jenis lagu gitu, cakaplah sampai kering anak tekak, berubah tiada *_*

So sambung cerita, dalam pukul 10 lebih, pegawai yang dok bertapa kat dalam tak mahu keluar-keluar tu akhirnya memunculkan diri. Suruh I pergi buat payment sebab rasa macam sistem dah okey. I pun meluru. Jump queue lagi. Eh, bukan! I nampak seorang perempuan meluru dan di tangannya ada nombor tertera '001' tapi staff di kaunter bayaran minta dia tunggu sebab nak selesaikan my payment dulu. I pun minta maaf kat perempuan tu sambil kata,

Saya ni dah tunggu since hari Khamis!

Perempuan tu pun angguk pelan-pelan sambil tersenyum, 'Samalah kita....'

Rasa bersalah juga tapi dek kerana dia pun tak kata apa, I pun sengihlah juga. Baru print out satu payment, sistem dah hegeh-hegeh nak hang lagi sekali. Dalam hati I berdoa tak henti minta-minta dapatlah staff tu print keempat-empat payment untuk 4 passport yang I bawa. Once settled, terus berlari I berjumpa pegawai yang berkaitan.

Tunggulah dalam 20 minit gitu (see.... dalam sejam pun boleh siap kerja kalau sistem bagus, ni pakai sistem zaman dinosaur tak pupus lagi, memanglah makan 3 hari lamanya....). Pegawai keluar dengan passport dan suruh I check. Lega rasa nak lompat bintang bila tengok pas khas masing-masing dah siap! Tapi yalah, I kan wanita Melayu terakhir gitu, walaupun hati berbunga-bunga riang, tak akan jatuhkan maruah di khalayak public punya ~_^

Sekarang macamana nak balik ke pejabat pulak jadi masalah. Bas Metro ada. Teksi pun banyak. Bos dah cakap suruh claim je nanti. But I cuba call HD. Tau-tau buah hati ada di Cyberjaya. Apalagi katanya, 'Mu tunggu aku datang!' lah jawabnya. Private driver okey... of course I tak claim pejabat.

On the way balik office, my bos called. Tanya macamana.  Barulah nampak bunga-bunga gembira dalam diri ni. Terus menjerit cakap kat bos, 'Don't worry boss! You can go back tomorrow! Selesai!'

18 kali dia ucap terimakasih atas bantuan yang diberikan untuk terakhir kalinya ~_^

Tak sia-sia bos ucap 'Gambatte' 100 kali setiap kali nak pi imigresen *_*

Barulah my routine back to normal.... 

Hari ni sibuk menyiapkan kerja yang terbengkalai di pejabat selama 3 hari. So by tomorrow, insya Allah, dah back to normal life as an office worker ~_^






34 comments:

  1. Dari hari khamis menunggu..18 kali je bos ucap terima kasih ke MD hi hi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... Acik ni! Saja tau nak mencurah minyak RON95 ke daun keladi! Maklumlah minyak dah murah sekarang, RM1.95 jerk *_*

      Dah selamat sampai pun bos saya di tanah tumpah darahnya pagi tadi waktu Malaysia! Itu buat penyedap kata je, Acik. Kalau ikutkan hati saya, nak aje suruh dia hait, hait, 100 kali depan saya. Nasib baik tak jumpa lagi dah!

      Delete
  2. tetiba kita pulak terasa azab baca entri MD ni hehehhee.. menjiwai sungguh cerita katanya. Nasib baik MD jenis bersopan santun menghadapi situasi yang Maha mencabar jiwa & raga tanpa mencarut bagai atau mengeluarkan buku lima gebu2 mencium sesapa yang ada kat situ.. tahniah la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha,, kekdahnya kalau perempuan Melayu terakhir berurusan dengan gomen memang beginilah, Suria. Cakap je gedebak gedebuk marah tapi masih boleh kawal mulut lagi. Kita baru nak membebel, tekan button panggil pegawai dia dah tak nak keluar, nak wat lagu mana lagi? Tahan jelah rasa amarah yang membuak-buak macam lava gunung berapi tu!

      Delete
  3. pergh mmg tension klu berurusan mcm gini.. kita yg byk buang masa ke sana ke sini..
    dorang selamba badak lah kan duk borak2 sana..
    akhirnya lepas jugak seksa mu kak.. lega

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cara mereka tu yang buat kita sakit hati. Okey, faham kalau system down. Tapi dalam masa seminggu beberapa kali down, apa kes? Lepas tu staff yang di kaunter tu, aduhai, sakit jiwa melihat sikap mereka. Pakai je uniform tapi langsung takda dedikasi terhadap tugas masing-masing!

      Delete
  4. Yeah, rasa nak lompat bintang jugak depan komputer ni... Yang tumpang baca pun boleh rasa bahagia, apatah lagi yang mengalaminya *__*

    Itu lah perasaan kita bila sistem down.... Bayangkan cikgu2 yang nak key in data pelajar beratus ratus dalam database yang guna system zaman dinosaur ni? Bukan setakat makan dua tiga hari, kadang2 berminggu minggu duk buat perkara yang sama... Entah bila la nak improve!

    Ada seorang kawan saya pegawai IT baru letak jawatan... Tak sanggup dah katanya nak menangani masalah sistem yang asyik buat hal... Nak improve perlukan duit.. Takkan kena guna duit sendiri nak upgrade system? Huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, saya tak bolehlah bekerja kalau begini caranya! Slow melow ni memang bukan sikap saya. Saya kalau buat kerja, mesti cepat dan cekap. Tak main simpan-simpan berlonggok atas meja. Lagi satu, sikap staff imigresen di kaunter tu. Memang melampaulah. Buang duit je kalau dihantar training sana-sini tentang customer service and what not, kalau begini gaya mereka handle customer. Yalah, customer bukan selalu betul pun tapi pandai-pandailah nak hidup!

      Dulu saya tengok Fortuner pihak Imigresen beratur panjang, baru-baru nampaknya. Tak akan takda duit nak upgrade system supaya maju beberapa tapak, berdaya saing sama macam negara maju? Mahal ek?

      Delete
  5. uwaaa i terlepas story imigresen ni.. nanti i catch back semula.. i dtg sini sebab org kata blog u best hahaha. jgn marah naaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..siapalah tu yang kata gitu? Blog ni best sebab kalau boring tak payah baca habis-habisan. Scroll laju-laju sampai bawah dah cukup sebab memang panjang berjela takda titik noktah. Hehehe....

      Delete
  6. takpe lah sis...
    u dipanggil org tu bukan jump q kannnn....
    boleh ku bayangkan perasaan lega u tu bila betul2 settle...
    perghhhh... tabik aaaaa....
    mana cukup 18x cakap tq...
    up kan increment 180% baru ok muahahahahahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa masuk tu tengok ada notis atas meja masing-masing, dah lemah kepala lutut. Rasa macam nak terjelepuk kat situ juga! Nayalah kalau tak siap-siap juga. Isteri dan anak bos nak balik keesokan harinya. Takkan nak suruh postpone tiket pulak!

      Hahaha... increment setiap tahun dikira pada bulan Julai dan dibayar pada bulan March tahun berikutnya. Makanya untuk tahun lepas, hujung bulan nilah dapat *_* Ini untuk tahun depan punya cerita tapi malangnya bos ni dah balik dah pun!

      Delete
  7. awat kami pulak yang rasa lega nih..hahahahah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab penat menghayati novel ni kan, Diana *_*

      Delete
  8. Hrm... sakit ati juga baca entry MD ni.
    Takkan diaorg xde alternatif lain ye nk buat payment.
    Sistem down ni bnyk sebab.. ada stghnya mmg ambil masa lama.. kalau sistem zaman dinasour lg la..hihi.. ada stghnya da xde support..
    yg suffer pelanggan la.. tp yg rileks dpn kaunter tu yg buat sakit ati tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak minta buat manual katanya tak boleh. Semua nak kena masukkan dalam sistem. So, hanya kerana sekeping kertas yang akan diprint out selepas payment dibuat, makanya tiga hari saya bertangga di imigresen. Balik je pejabat, nak pengsan tengok kerja yang ditinggalkan. Kalau hari-hari ada di pejabat, takda pulak kerja menimbun macam tu!

      Delete
  9. Kak Ton.....ni mak datangggggggg........sambil fefeeling menari mcm Cinderella......

    Pergh .......novel lagiiii..... Ni mcm wartawan yg selalu tulis kat Mingguan Malaysia jer ....Menulis dan mengkritik hihi....standard wartawan tuuuuu ...

    Ohhh.....depa sembang depan kak Ton yeh, tu yg kak Ton sakit hati, dahlah kerja kak Ton tak siap ek, siyan kak Ton.....nak buek camne kak Ton tempat depa kat kaunter tu jer lah.....pendik kata semua situlah....redho ajelah....
    Eh.....best apa buat keje luar, tengok orang hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah boleh bayangkan Mak berlari meluru macam Cinderella lepas tu menari-nari depan perkarangan rumah Kak Ton! Mencilah Mak ni, mana pi suka sangat main hide and seek sekarang tau!

      Oh, wartawan tu dah macam Karam Singh Walia tapi Kak Ton ni wartawan dunia hiburan, Mak...

      Pernah ke Mak baca Kak Ton tulis cerpen? Tak pernahkan... semuanya novel. Habis tu kenapa nak komplen, komplen dok ingat-ingatkan ni? Mendidih jadinya hati Kak Ton ni tau *_*

      Itulah yang Kak Ton marah. Nak sembang, pi lah cari port yang customer tak nampak. Dahlah korang buat kita menunggu macam nak tunggu alien turun ke bumi, boleh pulak cerita macam-macam! Eh, ada tu boleh je masuk ke dalam kalau tak mahu customer tanya soalan sama - 'system down ke?'

      So, kenapa kalau nak bercerita tak nak masuk dalam? Sikap mereka melayan orang awam pun aduhai, tabah ajelah kita melihatnya, Nasib baik Kak Ton ni kes special sikit tau, tak main ambil nombor. Kalau jenis ordinary people je, orang asing pulak, mahu berbulu je tengok sikap mereka!

      Delete
  10. Alhamdulillah walaun makan masa 3 hari,dalam penuh kepayahan akhirnya kesengsaraan berakhir..begitulah kehidupan MD..ada kejutan demi kejutan..hidup bukan selalu indah.wah tetiba!hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni tukang tulis novel pun kalah. Ayat macam nak tulis skrip drama pukul 7 malam *_*

      Legalah PK dah selesai. Harapnya tiada lagilah bos yang buat dajal tak nak balik sebelum visa tamat. Letih tau!

      Delete
  11. Akhirnyaaaa selesai jugak urusan akak.barulahh boleh buat kerja dengan aman dan damai kann ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barulah boleh makan dengan happynya, Nani ..... Itu je yang penting. Hahaha!

      Lega banyak akak bila dah selesai. Boleh dok berehat kat pejabat, buat kerja ala kadar apa yang bos bagi. Takdalah tension sangat *_*

      Delete
  12. apa ni cerita imigresen..nampak sangat lama tak datang..hehehe.ok, nak gi patah balik baca stroy before this baru ada idea nak komen..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dik Sal ni bukan sahaja diserang sakit malas mengarang entri, blogwalking pun terbantut ya? Ni kes jatuh cinta kat footballer manalah agaknya sampai tak lalu nak buka blog and jalan-jalan ni, Sal?

      Delete
  13. Alhamdulillah...Selesai jugak akhirnya. Penantian satu penyiksaan kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang terseksa sangat rasanya, Fiza. Sampai hujung minggu pun dok terfikir-fikir urusan kerja yang tak selesai. Macam-macam fikir sampaikan aktiviti jenjalan pun tak sempurna *_*

      Delete
  14. saya setuju mereka yang berada di barisan depan perlu berada
    pada level atau dedikasi tinggi sebab mereka ni cermin pada keseluruhan
    cakap gitu sebab saya ni pun bekerja dalam bahagian tu
    kadang memang tak tahu apa dah explain sebab kesalahan pada orang lain
    tapi yang kena marah kena macam-macam kata nasty tu, orang depanlah
    mujur pengalaman banyak mengajar

    apapun yang best pasal cite arini, case solved!
    tutup file =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. YY, kat pejabat saya ni kalau ada counter staff yang baca suratkhabar, pun kena komplen. Kalau kita di dalam, terlindung dari mata orang-orang luar, takpalah juga (macam saya sekarang ni yang sibuk blogwalking, hehehe....) Ini depan orang luar, korang buat hal, memanglah sakit jer hati melihatnya!

      Saya dulu pun pernah juga timba pengalaman di barisan hadapan ni, masa mula-mula habis belajar, tak tahu nak kerja apa. Saya sendiri memang rasa kekoklah kalau orang dok pandang kita. Seingat saya tak pernah pun saya buat 'dajal' bila duduk di depan. Apa-apa pun mesti nak masuk dalam pejabat supaya orang tak nampak! Nak minum pun masuk dalam takut orang komplen tau!

      Delete
  15. Wah... alhamdulillah dah habis kerja yang sejak khamis tu ya.. semalam baca ni masa nak baring, lepas tu masa tulis komen sikit dah pengsan jadinya..hari nilah sambung..legalah ya..

    Gelak besar saya baca part yang orang tu cakap dia pun tunggu sejak khamis gak tu.. haha.. lain kali hati2.. saya pernah gak gitu.. buat2 xtahu je lepas tu padahal memang malu gak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, lega dah selesai kerja, AN. Tak tahu nak kata macamana gembiranya. Puaslah hati final task dengan bos lama selesai juga.

      Nasib baiklah perempuan tu jenis suka senyum sengih-sengih macam saya. Makanya takdalah dia muncung sedepa bila kena jump queue gitu gaya *_*

      Delete
  16. Aduhhhh memang tension MD... CH yg baca pun tension.. tiga hari menunggu , nak buat tu cuma lima minit siapnya.. Memang patut pun diupgrade sistem tu dengan orang2 nya sekali tu MD :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau sistem bagus dan maju, takdalah lama macam ni,CH. Dah katanya system down, apalah lagi yang boleh dibuat. Merayu macam nak rak pun, senyum simpul je pegawai imigresen jawab balik ~ system down! Yalah, macam kita tak fahamkan...

      Yang buat tak faham tu, dari Jumaat bawa ke Isnin system down tak diuruskan dengan baik. Mengganggu urusan orang lain juga!

      Delete
  17. klu dah selalu down , kenapalah x upgrade sistem . x kan bab tu pun gomen lembap ekkk ... alhamdulillah , selesai juga . Tapi mmg tension lah kan ... dah selalulah tgk staf barisan hadapan cam tu . nak buat camna . kita bkn blh tegur mrk pun ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Upgrade system banyak kos kot nya... Setakat suruh kita datang balik tu takda apa-apa kos involved. Agaknyalahkan...

      Sampai la ni saya memang fobia lah kalau kena berurusan dengan imigresen ni. Kalau tak sungguh, memang saya tak mahu pergi!

      Delete

Salam Eid Mubarak

Salam  kawan-kawan! Lamanya tak menjengah blog. Memang sengaja tak kemaskini blog sempena bulan Ramadhan kali ni. Ada banyak perkara ya...