Rasa macam nak mengamuk tapi... (I ni kan perempuan Melayu terakhir!)

Salam kawan-kawan!

Yes, I know. Hari ni hari Ahad dan cuti sekolah telah bermula. Tapi I tak ada plan nak ke mana-mana pun. Memangnya kami sekeluarga jarang merancang perjalanan semasa cuti sekolah ni. Kan dah kata, my husband and I memang tak suka tempat crowded. Yang tak crowded, of courselah dalam rumah sendiri ~_^

Esok sekali lagi I kena bertapak ke imigresen. Ya, betul! Kerja I tak siap-siap lagi. Last Friday, pukul 5 petang I sampai pejabat semula. Driver company pecut bawa dari Putrajaya pukul 4.30 petang. Sampai aje, semua orang dah takda kecuali my bosses. 

Terkebil-kebil bos I yang nak balik tu bila I pulang dengan tangan kosong. Arrange sekali lagi petang tu supaya I ada driver untuk bawa I ke Putrajaya sekali lagi hari Isnin nanti. Kebetulan pulak semua driver company sibuk dengan urusan pejabat. Itu pun bos minta I cari teksi balik ke KL dan buat claim pejabat. Uhuh.... letihnya!

Ni nak sambung cerita yang penuh amarah. Kalau tak nak berjangkit barannya, silalah baca dengan penuh sabar dan tabah ya ~_^ Jangan menjirus hot water ke daun keladi terus dari cerek, mahulah hati I jadi lebih berbara lagi nanti!

Alkisah hari Jumaat lepas tepat pukul 8.30 pagi, I terus telefon my contact di WP. Memandangkan kawan ni baru je masuk bertugas dan belum nampak lagi bayang dokumen dan passport yang I hantar semalamnya, dia pun beritahu akan menghubungi I semula. Berdebar jantung I ni tau menunggu panggilan darinya. Dahlah I kena reserve satu driver tapi tak tahu nak gerak pukul berapa dari pejabat. I dapat tahu semua driver company berada di luar kawasan pejabat. Kalau tak cepat-cepat confirm, memang takda driverlah yang akan hantar I ke Putrajaya hari itu.

Dalam pukul 10 lebih, my contact ni called suruh segera datang. Dokumen dah siap. Kena ambil surat dan passport dari WP dan terus ke imigresen. Kena cepat sebab hari Jumaat pukul 12 tengahari kaunter di WP dah tutup untuk urusan.

I pun apa lagi, terus call admin minta driver satu. Semua driver takda. Itu pun my colleague tolong panggil pulang seorang driver yang berada berhampiran dengan pejabat kami, minta pulang ke pejabat sesegera mungkin sebab nak ke Putrajaya!

Pukul 11 pagi kami gerak ke Putrajaya. Sampai di WP dalam pukul 11.40 pagi. Lari marathon I masuk ke dalam bangunan WP. Sampai je, nasib takda orang. Jumpa my contact dan ambil dokumen & passport. I pun belek-belek dokumen tersebut. Alamak! Jawatan my boss mereka salah tulis! I pun tanya. Kawan ni pun pening juga sebab semua pegawai atasan di WP takda kerana ada urusan di luar! Lalu, dia pun call contactnya di imigresen. Staff imigresen kata hantar dulu nanti surat amendment WP akan hantar kemudian. Lega!

Memandangkan jam dah pukul 12 tengahari dan imigresen tutup pukul 12.15, I ajak driver pergi je cuba nasib. Sampai di imigresen terus cari pegawai yang berkaitan. Uhuh, dah keluar makan pulak! Makanya staff yang ada suruh I tinggalkan passport. Minta datang pukul 3 petang nanti. Sempatlah I tanya, boleh siap ke tidak petang tu. Katanya boleh, tapi jangan datang cepat sangat. Pukul 3 tu okeylah.

I pun keluar dari bangunan imigresen dengan senyum sikit punya lebar. Lega rasanya. At least, petang tu dapat ambil dan selesai tugas. Masalahnya dari pukul 12. 15 petang sampai pukul 2.45 petang, kami terpaksa cari tempat untuk melepak. So, I suruh driver turunkan I kat Alamanda. Bolehlah shopping, melantak sorang-sorang dan buat apa sahaja sementara nak tunggu office imigresen buka semula!

Janji dengan driver suruh datang ambil pukul 2.30 petang. Biarlah kita cepat sikit sampai di imigresen. So, dalam pukul 2.50 petang I dah terpacak di imigresen semula. Dek kerana katanya pukul 3 petang baru jumpa, I pun duduk-duduk santai memerhati kerenah orang di sana.

Pukul 3.05 petang I pun tekan button nak jumpa dengan pegawai. Tekan 2,3 kali, tak juga keluar. I pun tanya dengan staff di kaunter. Oh, pegawai bahagian  tu belum masuk lagi katanya! I pun berkerut dahi, dah pukul 3 petang tak masuk lagi!

Dalam pukul 3.15-3.20 petang macam tu, pegawai panggil nama I. I pun pergi.... Sengih-sengih keluar duit nak bayar fee kononnya. Tetiba kata pegawai tersebut,

Puan, sistem kita down sekarang. So saya tak boleh nak buat ...

Habis tu, bila boleh buat?

Tunggu sistem okey?

Bila pulak tu?

Tak pasti, Puan tapi ni memang di luar kawalan kita!

Tapi saya mesti nak dapatkan hari ni juga. Look, my boss ni hari last day. Pukul 4.30 petang dia dah habis kerja. Lepas ni saya tak jumpa dia lagi!

Bila dia balik? Selasa petangkan...

Ya, tapi saya kena bagi hari ni juga!

Kenapa puan hantar lambat? 

You yang kata kena hantar dalam masa 7 hari dari confirmed travel date! I kena book driver, kena cari masa bila my bos boleh bagi his passport. Lagipun dia banyak nak settlekan benda sebelum balik! Lagipun bila I call, you all kata within a day boleh siapkan. Kalau I datang awal pun, if sistem you down, tetap I kena datang berpuluh kali jugakan!

Puan boleh tak datang hari Isnin?

Kalau Isnin pun system down macamana?

Harap tidaklah. Kalau tidak, Puan minta dia datang sendiri!

Lagi tak boleh! Dia tak cakap BM, tak cakap English langsung! Kalau dia datang sendiri, lagi susah nanti!

Kalau nak tunggu boleh tapi saya tak tahu bila sistem akan okey!

I tunggu sampai habis waktu pejabat then....

Dalam pukul 4 petang, pegawai tu keluar balik minta I buat bayaran di kaunter. I pun pergi ke kaunter yang dimaksudkan tetiba staff kat kaunter bayaran kata,

System down, tak boleh buat bayaran!

I pun lari cari pegawai tadi. Disuruhnya I cuba kat kaunter lain di luar bahagian tersebut. I pun fikir, kalau dah system down bukan ke semua bahagian terbabit. Tapi takpa I pergilah juga sebab memang nak cepat selesaikan masalah. Sampai kat kaunter di luar, pun perkara yang sama diberitahu - system down!

I lari semula masuk dalam jumpa pegawai tersebut. I pun tanya tak boleh ke I bagi payment, buat manual je tak payah masuk sistem. Tak payah bagi I resit bagai asalkan passport my bos tiga beranak dikeluarkan dengan pas khas. Pun tak boleh. Kalau dalam sistem takda bayaran, mereka tak boleh isu pas khas!

So I diberitahu dia habis kerja pukul 5 petang. I pun tunggulah. Tetiba pukul 4.30 petang I tengok kaunter bayaran dah tutup. I pun tanya, staff kat kaunter kata tutup dah memang tak terima bayaran lagi lepas tu.

Again I cari pegawai tadi. Katanya kalau perkara lain mungkin dia boleh tolong tapi disebabkan system down, memang tak boleh buat apa-apa langsung! Pas khas my boss dah ada tapi disebabkan tak boleh nak buat bayaran, I terpaksa balik ke pejabat semula dengan tangan kosong.

Marah tak rasanya? Dari pagi sampai petang I buang masa di sana, satu kerja pun tak selesai!

I rasa I dengan imigresen memang takda chemistry. My friend kata kenapa tak terus pergi ke pejabat DG dan minta tolong. I pun fikir, ini kerja paling mudah. Takkanlah macam ni pun nak minta tolong DG. Kalau I jadi DG pun, nak marah juga rasanya orang ambil kesempatan macam tu.

Tapi yalah, di mana-mana pun kalau kita kenal orang dalam, memang kerja lebih mudah. Kalau nak ikut prosedur, memang menangis tak berlagulah jawabnya....

Apa yang I tak faham, sikap pegawai imigresen yang ada memang langsung tak boleh diterima. Memang benar, ada orang awam yang banyak hal, tak faham bahasa tapi most of the time, I tengok layanan pihak imigresen memang melampau.

I nampak seorang Arab I guess, bawa banyak passport untuk dapatkan special pass. Sampai ke kat kaunter, staff imigresen terus kata,

System down. Cannot process today. Come back on Monday!

Seorang staff di kaunter memanggil nombor-nombor tertentu and then berkata,

Itu sahaja ya! Yang lain boleh balik. Datang hari Isnin!

Another applicant, (I guess from an African country tapi nampak macam a Muslim) datang ke kaunter bertanya sesuatu dan pegawai imigresen bertanya,

So, if your visa expires today, what you should do?

I know, I want to know the requirements....

So, I told you go outside and get the checklist first! (staff ni I nampak tadi masa I datang tengah handle applicant di satu kaunter sambil mendengar lagu di radio!)

And then what? Nak biarkan je orang tu overstay ke? Kalau pun tak boleh buat hari tu, tak boleh ke layan baik-baik, cakap elok-elok. Orang bertanya apa perlu buat, dokumen apa perlu bawa, korang cakap selamba macam tu je, lepas tu bila kita datang bawa dokumen, ini tak cukup, itu tak cukup. Salah siapa? Depalah...bagi penerangan tak lengkap. Expect us to read their mind!

Memang geram sangat rasanya. Mereka fikir kita ni dibayar gaji oleh syarikat untuk duduk bertangga di imigresen sahaja ke? Boleh suruh datang, balik berapa kali yang mereka suka. Hari ni cakap lain, esok cerita lain pulak! Mereka fikir, mereka je banyak kerja sampai telefon langsung tak mahu angkat. Tak kiralah you call pagi ke, lewat pagi ke, tengahari ke, petang ke, memang SUSAH sangat nak get hold of them. And then, bila bercakap dengan si A, bila pergi ke sana dan kena berurusan dengan si B, ahah, memang nak menempah nayalah. Definitely apa yang dikata si A dalam telefon dengan apa yang dikata si B bila bertemu muka, totally different. Memang kenalah you turun naik tangga imigresen untuk selesaikan masalah.

Esok, I kena 'bersemuka' dengan mereka lagi sekali. Kalau system down juga atau mereka tak boleh buat apa-apa, minta bukan-bukan lagi, memang I suruh mereka sediakan tiket kapalterbang baru for my boss and familylah! 

Bosan betul dealing with people like this!





 






Comments

  1. aduh marah benor MD..teringat waktu bawak my aunt ke imegresen,begini juga situasi, dengan muka tak bersalah cakap system down!agaknya kerap sangat system depa ni down.huhu

    bwk bersabar MD..aiman kata apa benda ni ibu..tulis panjang..klu camni mesti ambik masa seploh hari.hahaha merujuk kepada entry MD..dia ternampak sy dok baca..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kerap, PK. Kalau tak kerap tu takpa juga. Walaupun saya ni pergi imigresen sepurnama sekali, asal saya jeling je kat kaunter, memang ada 'nota cinta' nak beritahu kita yang sistem tergendala. Belanjalah lebih sikit untuk sistem yang canggih. Menyusahkan public macam ni. Kita bukan dibayar untuk pergi balik imigresen je...

      Hahaha.. Aiman, Aiman.... setakat keluhan rasa macam ni aunty tulis sebelah jari je tau. 30 minit dah ada ending. Hahaha....

      Delete
  2. Huh.. ira yg baca je ni pun rasa nk marah..
    Sabar bnyk2 MD..
    esok sblm g berurusan dgn diaorg2 tu.. MD selawat bnyk2..
    semoga urusan MD dipermudahkan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selesai juga akhirnya lewat pagi tadi. Berkeluh-kesah saya pagi tadi bila sampai je kat imigresen tengok-tengok ada lagi nota cinta mengatakan 'system down' lagi....

      Alhamdulillah, janji dah selesai! Lagi dua tahun tengok macamana pulak...

      Delete
  3. Arrggh, ai yang baca ni pun rasa bengang to the max... Opps, sory tersimbah api ke daun keladi....

    Benda nampak sgt simple, tapi kenapa perlu menyusahkan... Ntah bila dapat improve system supaya lebih menyenangkan...

    Semoga urusan esok hari berjalan lancar, Insya Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahah, jangan sebut-sebut perkataan 'imigresen' depan I okey *_* Meroyan tak sudah nanti!

      Saya rasa it's a simple thing to do. Tak tahu saya kenapa makan masa. And then, sistem tu tak boleh ke buat sesuatu. Pagi tadi pun down juga lepas tu saya dengar satu staff ni cakap dengan satu uncle yang nak buat pas - 'Macamana nak upgrade uncle, kalau you pakai enjin lama.....' So kalau dah tau masalahnya (enjin lama diibaratkan) tolonglah selesaikan. Mana boleh suka-suka je suruh orang datang balik. Kita bukan duduk kat tepi-tepi Putrajaya tu, boleh balik rumah, tidur baring, pastu sistem okey je kita pecut lari 100m ke imigresen. Mereka fikir tentang mereka je, tentang kerja kita yang tergendala tak ambil kisah!

      Delete
  4. memang ramai orang yang macam tu kak. layanan yang diorang bagi macam apa dekat kita.nani pernah jugak kena memang sakit sangat hati. bertabahlah kak. lepas ni dah tak payah pergi imegresen dah ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak pergi dua tahun sekali, Nani. Bos punya pasal. Asal ada masalah je dengan passport depa, kenalah akak turun naik imigresen. Kita faham mereka banyak kerja, tapi tolonglah jaga sikit pekerti. Kita pun kadang pernah juga rasa nak makan customer macam mereka rasa tapi takdalah tunjuk depan-depan unless memang customer spesies suka kena 'ngap'. Hehehe...

      Delete
  5. Replies
    1. Alhamdulillah, selesai sudah, Maria! Lega banyak rasanya. Syukur banyak-banyak!

      Delete
  6. nasib baik la MD rasa nak je..belum mengamuk lagi..hari ni apa la cerita MD..tunggu sambungan je ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Acik, dulu Acik imigresen ke kastam? Oh, susahlah dealing dengan imigresen ni. Ada bahagian tak dinafikan memang dah improved. Thumbs up buat mereka yang dah melakukan banyak perubahan. Tapi yang ini, saya rasa memang 'sesak nafas' kalau kena pergi mengadap....

      Delete
    2. Dua dua pun bukan MD.acik dulu masa keje airport tu..Plant Quarantine..

      Delete
    3. Oh, Acik kat plant quarantine.... Saya ingat pernah terbaca tentang Acik kerja di airport. Ingatkan kastam ke, imigresen ke...bolehlah tumpang bahu mengadu masalah. Hahaha!

      Delete
  7. i baca ni pun rasa penat and bengang...
    u lagi lah kan....
    aishhhhh..... nak buat camne...
    semoga dipermudahkan urusan u today dear....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penat tau I kejar lari pergi balik. Buang masa beberapa hari. Hari ni kerja dah tertunggak sebab takda di pejabat for 3 days. Menyampahlah dealing dengan kerenah macam ni. I pun tak kata I bagus tapi I think I am better than themlah. Hahaha....

      Delete
  8. Eh dah kenapa kita mensirap sama baca entry ni kak oi. Bertabahlah , urusan dengan dorang ni memang macam ni sikitttttt. Eh sikit ke. Ekekekeke. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahunya tidak... Itupun kiranya akak ni sabar jugalah orangnya ya! Kalau sesetengah orang yang panas hati tu dah tentu membaham kat situ juga. Tak kiralah orang ramai ke tidak!

      Ni kira dah cukup tabah dah ni, Nadia..... ^_^

      Delete
  9. kan??mau tak angin kalau jadi macam ni..kejap boleh lepas tu tak boleh..diaorang suka kot orang datang ke sana dan berurusan dengan diaorang sampai 3,4 kali...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3 hari! 3 hari tau saya kena berulang-alik ke imigresen. Hanya nak dapatkan sekeping kertas yang separuh daripada saiz A4 tu. Kalau mereka beritahu selengkap-lengkapnya apa mahu, hari pertama dah selesai. Hari kedua dan ketiga memang bukan salah saya. Dah system down, saya ni orang luar, nak buat apa? Nak tolong bega-begakan sistem mereka ke? Boleh jugak kalau nakkan.... *_*

      Delete
  10. Kerja Gomen camtu ek? Maafin. Nak share sikit pengalaman saya di pejabat Inland Revenue Kg Atap K.L. kalu cakap kat tpon dgn Si A inform lain suh jumpa si B, bila gi jumpa Si B kata nanti si C uruskan, bila tunggu si C kata lain plak. Si A, B, C semua gebang lebey..... duit kita lagi mau angkat lagu cut cut...fuuuh. bengang dgn JHDN nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hah, saya dah kata. Mesti get hold pegawai yang sama. Kalau tidak, memang menangis tak berlagulah. Dengan lain-lain pejabat kerajaan, ada juga saya kena deal tapi tak seteruk imigresenlah. Itu pun tak semua bahagian. Ada yang very helpful juga. Cuma yang saya nak komplen yang duduk depan melayan orang awam ni. Sakitnya hati tengok perangai. Kat mana agaknya ya boleh dengar radio masa jaga kaunter? Kalau kat private sector ni, mahu dah miss soru, increment pun ilek dah!

      Delete
  11. kita faham mrk kerja dalam tekanan . tapi mrk kena ingat , org lain juga ada keperluan mrk sendiri ... klu kita kata org gomen x cekap buat kerja atau kerja sambil lewa mcm lepas batuk di tangga , mrk tak terima . tapi itulah hakikatnya ... tak produktif . tapi bab bonus , tuntut sampai akar umbi mcm mrk dah buat kerja mcm org gila ... ermmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Most of us pun kerja under pressure, Vee. Saya tak kata kita bagus, mereka tidak. Tapi, kena pandailah 'bawa diri' bila bekerja di barisan hadapan. Sedap je dengar radio, sedap je tengking orang. Ya kita tau dia mahir, kita ni orang luar, biasanya blur je dengan prosedur. Tapi, tak semua orang begitukan. Kalau dapat customer yang menyakitkan hati, eloklah layan macam tu... tapi takkan semua orang dapat layanan buruk yang saksama! Salah diri sendiri, ngakulah, beradab sikit. Ini tak semua nak salahkan orang, dia je betul!

      Delete
  12. ya Allah sabar je lah
    sistem pesen apa asyik down aje
    sistem zaman batu lagi kot..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Bab system down ni, dari zaman batu dulu saya dah biasa dengar. Bak kata salah seorang staffnya kepada seorang uncle, ' macamana nak upgrade uncle kalau masih pakai 'enjin' proton lama!'

      Ahah, kalau dah tau gitu, upgradelah 'enjin lama' tu, jangan menyusahkan orang awam! Dah tau masalah itu pun tak mahu tackle macamana!

      Delete
  13. kak, mmg seksa klu berurusan dgn imigresen klu gini gaya nya..
    apa2 pun masing2 kena lah faham kerja & tolerate each other. ni tak, jap ckp jumpa org ni, org ni ckp jumpa org tuh.. mau tak hangin kita. tapi tak semua lah mcm ni.. ikut org gak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak memang takda chemistry yang baik dengan imigresen ni, Lyn. Kalau akak pergi, sentiasa je langkah kiri walaupun dah niat betul, segala doa dibaca, langkah pun langkah kanan! Memang betul tak semua bahagian, tapi bab dealing with people ni tolonglah letak orang yang baik perangai sikit!

      Delete
  14. Wah.. kes berangin satu badan ni buat MD menulis pada hari Ahad ya.. haha.. memang kalau saya pun, siapa tak naik angin kalu kena macam ni. Alahai, berkali2 tak selesai lagi ya.. dahla nak selesaikan urusan bos pulak tu.. kalau hal sendiri lainla kan

    ni dah selasa , mana entry baharu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahan itu sebablah nak meroyan juga! Sebenarnya susah tau hati saya sepanjang cuti dua hari hujung minggu lalu. Serba tak kena. Buat apa pun teringat hal imigresen ni. Pagi Isnin semalam keluar ke pejabat pun doa sikit punya panjang, mohon pada Allah dipermudahkanlah urusan. Kesian kat bos. Final job untuknya. Rasa nak menangis pun ada juga tau walaupun katanya takdalah berapa suka sangat kat bos ni. Panjang ucap terimakasihnya bila saya informed tengahari semalam dah selesai urusan di imigresen!

      Sibuk keluar masuk pejabat memang entri pun ke laut, AN. Dah katanya taip entri sebelum sibuk buat kerja, mana dah nak taip. Di luar pejabat memang takdalah saya nak menaip. Panjang berjela ooi, mana boleh nak guna he-ho aje *_*

      Delete
  15. Ye......fahamnya mak.....kalau mak pun sure melanting lanting marah, nasib dpt kat Kak Ton yg menjaga tata tertib mak orang melayu terakhir haruslah jaga tata susila.
    Okje tak pernah sangat deal ngan gomen ni.... Kalau ada marah pun, mungkin dah lupa kot....punyalah jarang deal dgn depa...
    Tak pelah kak Ton dah selesai pun kan.....Kak Ton pun dah jadi org beriman pun hihi....
    Teringat entri kak Ton pasal imigresen ni masa nak settle pasport HD .....tu yg kak Ton kata mcm tak de kimia tu yeh....babai kak Ton nak tidoq....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penat gila Mak melayan kerenah mereka. Ingatkan nak whatsapp Mak je mengomen tapi sejak Mak ngumpat kata Kak Ton pun sama lambat balik lunch, terus Kak Ton kecik hati tau! Silalah percaya! Hahaha...

      Nasib baik. Legalah dah selesai. Harapnya takda lagi bos yang nak buat hal tak mahu balik sebelum visa tamat. Itu pun balik je pejabat ada yang tanya pasal pas khas ni lagi kat Kak Ton. Rasa nak terjun dalam swimming pool kat belakang pejabat aje tau!

      Delete
  16. ok, dah baca..marah sungguh na..tapi kak MD kira sabarlah, kalau saya memang dah lama mengamuk.apa hal lah slow sangat system kan..pastu asyik down.kata negara maju lah sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okey, akak tak dapat bayangkan puteri si Shrek ni mengamuk. Tengok rupa macam budiman gitu. Tak tahu pulak Sal boleh je mengamuk in public. Hahaha...

      Bukan sekali ni aje tau. Kerap terjadi system down ni. Itu yang akak tak faham. Takda budget ke nak perbaiki sistem supaya lebih baik lagi. Kalau pelanggan gembira dengan servis kita bukankah lebih baik? Takdalah bekerja dengan hati sakit.

      Delete
  17. tatutnya! MD marahlah
    cover ayu sikit MD, tak comel nanti memarah tu
    tapi kalau saya pun mau bersilat time tu juga
    kadang tu bila dealing dengan authority ni kan
    bukan sebab proses tu tau, orang yang buat kerja tu
    diorang maleh, pepandai aje cakap tu ini
    yang sudah kena migrain tu, kitalah.
    dapat pula ke blogger, ambik ko! satu malaysia tahu =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah sebabnya. Saya tak kata semua. Ada yang memang bagus tapi mostly yang saya jumpa, tak berapa baguslah. Itu mungkin nasib malang saya kot *_*

      Tak kisahlah nak cerita apa, nak buat apa tapi tolonglah jangan tayang depan-depan orang luar. Tanggapan terus jadi buruk. Nak kata kita tak buat langsung pun tidak. Adakalanya buat juga tapi belakang ceritalah, takdanya nak heboh depan orang luar macam tu!

      Delete
  18. Mahu tak marah MD.. seharian disitu tapi balik dgn tangan kosong dan kepenatan.. pastu layanan yg diterima macam hampeh ajer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sakit jiwa rasanya, CH. Tension pun ya juga! Kalau saya main terjah tak tanya apa-apa takpalah, memang tahu salah sendiri. Padankan aje mukakan. Ini saya dah tanya banyak kali. Takda seorang pun yang kata begitu prosedurnya. Makanya saya ikut ajelah. Boleh pulak kena turn down sebab dokumen tak cukup. Kita nak cepat, nak gaduh lebih-lebih pun kalau kerja tak siap nak buat apa!

      Delete
  19. Tetibe je mcm faham apa yg u alami ni MD. Wp kesan kejadian tu takde la seteruk kesan yg bakal u alami kalo tak setel. I tahun lepas cuba utk renew pasport dan buat pasport Luth, sbb nak ikut papa Luth otstesen. Tak jauh pon, ke Jakarta je. Tapi daripada Jumaat, sabtu, ahad dan Isnin some more... mmg problem. YG paling syahdu, hari isnin, waktu dah kat kaunter dah, no i dipanggil, pastu system down... Sama la.. sama mcm kes u ni. Last sekali i give up tanak ikut. Sebab buang masa,menyusahkan lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannnnn....aniaya orang namanya! Kalau sistem mereka tak efektif, tak akanlah kita yang nak kena tanggung buang masa tanpa sebab! Okeylah kita faham system down makanya tak boleh buat apa-apa. Tapi tak akanlah tak mahu buat apa-apa untuk memperbaiki sistem yang ada. Cakap memang senang suruh datang semula, salah sapa buat lambat blah,blah,blah... tapi cubalah kalau sendiri yang kena di tempat lain, pandai marah ke tidak agaknya!

      Delete

Post a Comment