Friday, August 19, 2016

Sambungan kisah kena 'pow'

Salam 16 Zulkaedah kawan-kawan!

Amacam kisah semalam? Nak tahu sambungannya ke tidak?

Katanya 'gampang' aje storynya, ngapa-in enggak ada satu pun komen yang 'benerrrr'! *slangIndonplease*

(Arggghhhh, help me KB! I is nak tenggelam nih. Aku bukannya dari seberang, bukkk!)

Pada sesiapa yang tak faham jalan cerita, silalah buang masa baca di sini dulu! Part 1 tu ~_^ 

Kalau tak baca Part 1, macam mana kome nak komen seikhlas hati, macam MD? ~_^ 

Jap, nak check! Ni blog sapa sebenarnya... my blog ke atau blog si KB nih?
 


Apasal pulak tuan empunya blog ni kejap-kejap berangan jadi kepala sekolah di seberang, kejap-kejap macam dari Peghak? (Eh, Peghak kalah eh dengan JDT, KB? Huahahaha!) 

Okey, sambungan kisah semalam....

Di mana kita berhenti ya...

Ahah!

Si A berjaya menghubungi hotline polis lalu teruslah buat aduan yang dirinya di'pow' oleh 4 'ekor' pak polisi. Tapi dek kerana A dah hilang kepercayaan pada pak polisi dek perbuatan 4 pak polisi ini, maka A tak mahu beri nama mahu pun nombor telefon pada si penerima aduan. Pak polisi pun dah tak tahu nak kata apa lagi untuk memujuk A yang tak mahu tampil tapi nak juga buat aduan!

Kata si penerima aduan, memang dah banyak aduan begini tapi takda tindakan selanjutnya yang mampu diambil kerana pengadunya sama ada tak mahu membuat laporan atau tak ingat keterangan penting yang diperlukan.

Maka A pun 'menggelupurlah' komplen,

Macamana saya nak percaya awak? Saya sendiri baru kena pow dengan polis! Ini bukan penyamaran. Memang betul-betul polis. Saya tak nak bagi nama atau nombor telefon tapi saya tahu asal tiga daripada empat orang yang pow saya tu. Yang selongkar kereta dan menakut-nakutkan saya tu dari Kedah! Itu memang pakar. Bukan kali pertama rasanya dia pow orang! Konfiden gila menakut-nakutkan orang!

Yang ambil duit tu dari Kelantan!

Mana encik tahu dia dari Kelantan?

Orang Kelantan ni putihnya lain macam. Saya tahulah! Oh, ya! Dia ada tahi lalat di bawah dagu! Yang seorang lagi berdiri dalam gelap tak buat apa-apa, tak cakap apa maka saya tak tahu dari mana tapi yang tolong selongkar kereta saya tu dari Sabah! Saya tahulah sebab anak-anak didik terjun tiruk saya kebanyakannya orang Sabah!

A ni kalau bercakap memang takda full stop, samalah macam adiknya ni. Opps!

Dan bukti paling penting...

A pun berilah nombor plat motor yang berkali-kali dihafalnya dalam kepala sepanjang perjalanan ke stesen minyak supaya tak lupa! Dengan maklumat itu, dapatlah mereka mencari keempat-empat pak polisi tersebut yang bertugas di cawangan balai berhampiran tempat A kena pow!

Kebetulan sepupu kami bertugas di Bukit Aman. Makanya A pun menelefon sepupu kami. Dia suruh A buat laporan tapi A bertegas  tak nak. A rasa kasihan pulak kotnya kalau lepas buat laporan, keempat-empat pak polisi itu akan diambil tindakan sehingga dibuang kerja. Udah masalah lain pulak timbul. Kasihan anak bini hilang punca pendapatan! Itu fikirnya...

Kata sepupu, kalau A tak buat laporan, susahlah dia nak masuk campur. Nanti apa pulak kata orang lain, mentang-mentanglah ada 'kabel' main komplen sedap mulut aje! But then, sepupu berikan pulak nombor telefon ketua cawangan balai polis keempat-empat penge'pow ini. 

Bila A telefon ketua mereka, dia dah tahu jalan cerita sebenar. Dia pun tanya A nak buat macamana, nak buat laporan ke atau tidak. A pun tanyalah kalau tak dibuat laporan, apa akan berlaku. Mereka akan ambil tindakan tatatertib dalaman aje.  Maka, A kata itu pun sudah cukup sebagai pengajaran. Kasihan katanya anak Melayu sebangsa kita ni, muda-muda dah buat perangai macam ni!

Selain tu, Encik ada apa-apa request lagi ke?

Ya! Saya nak jumpa mereka berempat!

Maka, pertemuan pun diatur. Dan sebelum itu, duit RM200 yang dipow dari A telah dikembalikan semula ~_^ Kata A memang betullah RM200 tu duitnya sendiri sebab cara lipatannya sama aje macam semua duit A dalam walletnya. Luckylah A kata dia cuma ada RM200 aje walaupun dia bawa banyak duit sebenarnya pagi tu.  Kalau tidak, tentu lagi banyak duit A yang terbang bertukar tangan.

A dapat tahu mereka mengadu pada ketua mereka yang A sendiri yang nak beri duit RM200 tu. Bila A tahu, A pun sergahlah balik,

Awak semua minta duit, saya berilah. Kalau saya tak beri, entah apa awak letak dalam kereta saya! Sampaikan air minuman saya pun awak kata saya letak dadahlah,apalah! (mereka tuduh A mabuk hanya kerana terjumpa botol minuman bergas dalam keretanya) Awak juga tanya berapa ikhlas saya nak beri. Saya ikhlas RM100 aje tapi sekarang saya nak tanya kenapa awak ada RM200 duit saya, bukan RM100? Apa maknanya tu?

Masing-masing terduduk, pucat lesi tak terkata...

Mentang-mentanglah saya bawa kereta kecil, suka hati awak aje nak tahan saya tanpa sebab. Kalau saya bawa kereta saya yang besar, takdalah awak berani nak tahankan? Saya dah kata saya ada kabel, awak tak percaya!  

Kamu tahu tak encik ni siapa? Dia ni sepupu kepada Tuan XXX!

Sampuk ketua cawangan mereka...
 
(Padanlah muka hangpa pi pow sepupu tuan besar sendiri buat apa? Wallaweyh, kasihan betul! Berapa ramailah agaknya dah kena pow dek mereka ni ya!)  

Tanya ketua mereka lagi...

Betul ke awak ni orang Kedah?

Betul, tuan!

Awak pulak?

Orang Kelantan!

Dan awak?

Orang Sabah!

Tuan, kalau nak ambil tindakan tatatertib, ambil mereka bertiga ni. Mereka bertiga yang bukan main lagi menipu. Yang itu (merujuk seorang lagi yang A tak tahu dari mana sebab dia tak masuk campur, tak bercakap dan hanya berdiri di tepi motor dalam gelap) tak buat apa-apa. Mungkin kena ikut serta aje! Yang itu tak payah ambil tindakan pun takpa!

Walla! Bagus pulak abang gue ni!       

Cuba you all teka, dalam begitu ramai yang kita selalu dengar kena pow dek pak polisi ni, siapalah agaknya yang dapat balik duit mereka yang kena pow?

Epik sungguh my brother ni tau!

       

 

  
 

 

     
 

  


23 comments:

  1. eh eh taknak lah slang indon lagi. saya pun bukan org seberang. apatah lagi kepala sekolah, dia pun dah pencen jadi surirumahtangga rakyat Malaysia jer....hahaha

    handal betullah abang MD tu ye, boleh teka dari negeri mana. Mujur Peghak tak masuk senarai. memang org Peghak baik-baik tau walaupun kalah main bola, katanya. hihi

    baru mereka tahu, pandai2 nak pow orang. hah! padanlah muka ter'pow' saudara tuan besar sendiri. tak pasal2 kena pulangkan duit tu. tak merasalah nak mengeteh kat kedai kopi!

    semoga jadi pengajaran pada 4 org tu dan pak polisi yg lain. kalau tak serik juga, tak salahlah org cop polis mmg macam tu w/pun segelintir saja yg buat, kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...tau pun takut! Kita ni bukan tahu pun slang apa ke bendanya ni tapi berangan ajelah macam pandai!

      Dia mengajar jadi biasalah anak-anak murid terjun tiruk semuanya dari seluruh negara! Aha, nasib baiklah Perak tak msuk senarai tapikan KB, kalau satu buat hal bukannya semua pun jahat, ya tak?

      Legendkan dapat balik duit kena pow tu. Memang tak dibuat orang. Menyesal rasanya pak polisi tu tersalah pow orang!

      Delete
  2. Betul rupanyakan mereka ni pow orang, itulah bukan taknak percaya polis tapi kadang2 polis yang buat perangai macam nih kita pun jadi takut. Nak percaya kat polis pun takut juga.

    Harap2 takdelah lagi kes2 macam ni terkena kat kita, mujurlah ada kabel kuat, yang takde kabel nih entah apalah nasib, mungkin lebur macam tu je lah duitnya kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya kerana segelintir, semua pak polisi kena label tak amanah. Jadilah mereka pasukan beruniform yang tak digemari...

      Tapi cerita macam ni saya selalu juga dengar dari kawan-kawan yang ramai kenalan dari Bangladesh, Indon dan sebagainya. Mereka ni pulak kalau kena pow, bukan sikit-sikit ya. Tak mainlah RM100, RM200, yang mereka main RM1000 ke atas gitu! Yalah, spesies yang macam ni kalau kena pow, malas nak buat laporan sebab merekakan warga asing!

      Kalau takda kabel, tak tahulah saya apa nasib. Kena redha ajelah nampaknya...

      Delete
  3. Hari tu jugak ke abang Kak Ton jumpa mamat 4 orang tu.

    Hihi....kesian mamat tu tak sempat nak enjoy dah kena pulang balik duit tu. Tp mmg tabik springlah kat abg kak Ton tu. Mana ada org kena pow lepas tu dapat balik? Nasiblah kuat ingatan.
    Untungnyalah ada sedara polis ye kak Ton....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari yang samalah. Awal pagi tu kena, petang tu dia pergi jumpa. Menggeletar jugalah pak polisi 4 ekor tu tapi saya rasalah dalam hati masing-masing mesti menyumpah seranah bagai nak rak. Yalah, dek RM200 pun kena tangkap, kena minta maaf bagai. Kalau 2 juta tu takpalahkan. Kenyang dah makan ^_^

      Hah, tulahkan yang kami dok gelak. Macamanalah dia boleh dapat semula duit tu! Memang epik sungguh!

      Delete
  4. Jap...jap....kopanakan ke abang ni sebenarnya A ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah kan mak? Saya pun ada tertanya-tanya (dlm hati) keponakan ke abg sebenarnya A ni...

      Delete
    2. Hahaha! Kononnyalah kan nak menyamar jadi keponakan aje dalam jalan cerita tapi dah last minute tu apa kata aje kita reveal 'hero' dalam 'novel' ni sebenarnya adalah abang sendiri ~_^

      Delete
  5. Hebatlah ur abang boleh dpt duit balik.almaklum kable kuat.hehe.tp marah jugaklah kan..smp 200 depa pow..dh tu sah2 la kita tak salah.melampau kan.bila fikir kena buang kerja memang la kesian..tp org camni memang patut beri pengajaran.entah berapa tahun dah tu dok makan duit haram.nauzubillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahu tak marah, siap tanya seikhlas mana nak beri. Dah ditanya lepas tu siap kata lagi kalau tak ikhlas, jom ke balai! Memang sakit hati betul.

      Kata abang saya yang buat marah tu sebab mereka cakap bukan-bukan. Kalau sekadar nak pow lepas tu blah, dia pun redha juga tapi bila macam-macam ugut, cakap bukan main besar, tak tahan telinga dah. Tak senang duduk dia lepas tu nak cari jalan macamana nak dapatkan balik pak polisi 4 ekor tu!

      Delete
  6. Abang MD ni walaupun geram dengan dia orang masih lagi belas kesian pulak dengan mereka ya....
    Tulah kan kesian pada polis2 yg jujur pun kadang org dah tak percaya bila setengah mereka kaki pow cam gini.Sebenarnya hubby akak pun kerap kena selalu nya melibatkan kesalahan jlnraya .Hubby akak bukan lah orang berduit,20 inggit pun kena sapu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia pun fikir juga, tengok muka macam muda-muda, dah pangkat anak-anak padanya. Tentu kalau dah kahwin dan ada anak, anak pun kecil lagi. Itu yang buat dia berfikir banyak kali nak buat report rasmi ke tidak. Nasib jugalah mereka ni kena dengan abang saya. Kalau jenis yang suka bertelagah sampai memang juga lawannya, memang panjang kes ni jadinya!

      Kak, kalau dengar cerita suami saya tentang warga asing (yang ada permit sah ya, yang illegal tu tak payah kisahlah) memang kasihan mereka. Sekali kena pow bukan sikit-sikit makan RM1000 ke atas. Nak komplen, mereka sendiri di negara orang. Malas nak perpanjangkan cerita. Ada tu berkali-kali kena pow!

      Delete
  7. Esok ajer lah CH komen ye MD..
    Mengantuk pulak jln mlm2 nak mengomen ni..
    Baru balik mengomen umah jiran awak tu..
    Selamat mlm MD 😆😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. CH, lain kali jangan jalan malam-malam. Bahaya perempuan keluar malam-malam, pi blogwalking. Nanti tertidur kat depan komputer pulak! Siapa yang nak angkat? Kasihan suami jenuh nak mengangkat pergi katil tau ^_^

      Meh, datang pepagi ya, boleh saya sediakan sarapan ~_^

      Delete
    2. Baru boleh mengomen MD..
      Kerja dah habis siap..

      CH mengomen guna HP jer MD..
      Jadi idak lah tertido depan komputer tu..
      Cuma HP dah tertido atas muka hahhahaha..

      Wah memang hebat lah abang MD tu dapat balik duit RM200 tu..
      Untungkan kalau ada kabel besar ni kan..
      Elok juga jadi pengajaran buat depa tu..
      Entah berapa banyaklah yg dia dah pow orang kan..
      Padan muka depa tu..
      Pagi yg tidak memihak pada dorang nak merasa duit tu hahahhaa..

      Delete
    3. Hebatlah juga CH boleh mengomen guna handphone. Saya memang tak bolehlah, CH. Skrin handphone tak cukup besar walaupun saya dah besarkan font ^_^

      Ini bukan amatur ni. Ini memang dah pakar. Cara bercakap yang tukang selongkar kereta tu kata abang saya memang hebatlah. Memang kalau tak berani, seriau jugalah dengar 'ancaman'nya asyik nak ajak ke balai!

      Delete
  8. Pengajaranya , wpun mrk polis, mrk pun manusia biasa . buat salah tetap kena gasak juga . jadi betullah Cara abg MD tu . apa nak takut kan . Baju mrk je yg kita x blh pakai . rasa best lak dpt gasak mrk sampai x leh cakap ... Heheheee ... Moga x ada yg jadi mangsa lagi lepas ni ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalaulah mereka tak selongkar kereta, memang dan-dan tu juga abang saya dah sergah. Abang saya tu bukan boleh. Kena tahan kat BP sebab laju, boleh pulak ditanyanya kat polis yang menahan tu, 'Encik ni... depan saya BMW dan Merc. Dah tentu lagi laju daripada saya! Kenapa tak tahan? Kenapa saya yang kena?'

      Malas polis tu nak layan, dilepaskan aje sambil beri warning jangan memandu terlebih laju ^_^

      Delete
  9. emmm.. mcam blh agak je drang ddk area mana..
    sbb jln cte md nak sama mcm kes suami saya thn 2013 dulu. polis dr sabah tahan my dear pastu soal mcm mcm. mta ic nk tgk dh bagi, pastu cr lg selongkar beg. jmpa pisau. ada saya cte dlm blog dulu. my dear jawab je. kalau x puas hti jom bwa saya pergi balai awak keja.. dr gaya drang tu suami kata mmg nak pow..

    mcm mcm kan. kadang mcm x percya.
    org mcm ni la bhya.
    sbb nila setitik hbs susu sebelanga, kan !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah yang buatkan kita jadi tak percaya pada mereka. Hanya kerana nila setitik nilah. Kita letakkan kepercayaan kepada mereka tapi mereka sendiri yang memperdaya kita.

      Sekarang ni tak tahulah nak percaya pada siapa!

      Delete
  10. lahhh...mmg betul2 polis la ni..igtkan myamar je...
    sbb sikap segelintir mcm ni la..hbs org x percaya kerjaya polis camni..

    alhamdulillah..rezeki dpt blk duit y di pow tu.. mmg legend la..siap tekaan asal dr mana tu btl blaka..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab nila setitik, rosak terus susu sebelanga! Tapikan banyak juga tau polis yang buat perangai macam ni. Kali ni aje agaknya kot nasib tak baik, duit yang dipow tu kena pulangkan!

      Delete

Salam Eid Mubarak

Salam  kawan-kawan! Lamanya tak menjengah blog. Memang sengaja tak kemaskini blog sempena bulan Ramadhan kali ni. Ada banyak perkara ya...