Seri Iskandar : Anggun Hotel

Salam 24 Zulhijjah kawan-kawan!

Apa khabar pagi ni? Seronok berhujung minggu dengan keluarga? Mesti seronokkan...

Hujung minggu baru ni kami tak buat apa-apa yang luar biasa pun, sekadar keluar makan macam selalu. Maklumlah, kalau hujung minggu tu memang gantung kualilah jawabnya. Tapi yang sebenarnya, hari bekerja pun ada masanya gantung kuali juga~_^

Hari ni marilah kita sambung kisah ke Perak. Penat I mengwatermark gambar untuk entri-entri minggu ni. Bajet macam hari-harilah ada entri tapi tengoklah mood macamana. Hari ni mood ada baik sikit sebab bos tiba-tiba ambil cuti ^_^ 

Merdeka!

================

Selepas ke Kellie's Castle, kami pun meneruskan perjalanan ke Seri Iskandar. Kenapa ke Seri Iskandar? Ada apa di sana? 

Oh, silalah teruskan pembacaan ^_^

Walaupun tak minat tumbuh-tumbuhan, bila nampak pemandangan macam ni, terasa sejuk pulak hati ^_^
Kali ni perjalanan memang lama sikitlah sebabnya separuh perjalanan atas highway, I yang memandu. I kalau memandu, memang ikut peraturan jalanraya sesaja ^_^ Kalau HD ni, tak main dah tengok meter tu berapa. Semua pun main bantai saja! Lepas tu eh, tak perasan laju pulak rupanya...

Akhirnya sampai juga kami ke Seri Iskandar, tempat jiran ahkak suka sangat menghabiskan hujung minggu melawat si Bujang Sadonya ^_^


Kalau nak tahu apa ada di Seri Iskandar ni, tanyalah dia ya sebab dia lebih arif rasanya berbanding Kak Ton walaupun kami berdua bukan berasal dari sini. Tempat melepak paling happening sekarang buat MakJilap sekeluarga ^_^ 

Lepas 'bersiar-siar' di kawasan sekeliling, I beritahu kat HD,

Dear, kalau pencen, I tak bolehlah duduk kat sini! I lemas ler kalau takda shopping mall besar-besar!

Siapa suruh you pencen duduk sini?

Kahkahkah....

Kali ni kami menginap di hotel bajet aje. Yang ni lagilah kelakar cerita. Tukang membooking dah tentu-tentulah si pelakar cerita dalam blog ni. Yang lagi bagus, dia ni tak pernah book hotel bajet pun. So dia 'bajet' hotel bajet ni ala-ala 3 star hotel ler gitu...


Cuba teka, Kak Ton menginap di mana dan MakJilap pulak di mana? Hehehe...
Alkisah yang panjang berjela, perancangan asalnya nak menetap di homestay. Ada dua homestay dibooked oleh my brother dan satu lagi oleh my sister.

I dan Ngah pulak 'kerek' sikit. Kononnya berilah peluang pada adik beradik lain tinggal di homestay yang ada 3,4 bilik tu. Biar kami dua keluarga tinggal di hotel. 

Kenapa bajet hotel?

Memandangkan dah ada homestay, bajetnya tentulah kami melepak di sana dan cuma pulang ke hotel untuk 'melingkar' di malam hari yang tak berapa panjang  rasanya.

Maklumlah 9 keluarga okey yang pergi trip ni. Haruslah takda masa nak 'bertidur-tiduran' sesaja. Lagi pun, kami tak pernah sampai di Seri Iskandar. Bak kata one of my brother in laws, kat sini ada Starbuck ler, itu ler, ini ler... ^_^

Lagi pun sedang I rancak mencari penginapan di Seri Iskandar through booking.com, tetiba keluar nama hotel bajet ni dengan harga murah, murah, murah katanya ~ RM108 aje sebilik! (Padahal last minutenya bila booked  satu lagi extra bilik melalui telefon, RM90 aje sebilik!)

So berpakatlah dengan Ngah, jomlah stay di hotel ni ~ Anggun Hotel

Ngah memang takda masalah sebab berdua aje sebilik. Kak Ton ni kena berempat tinggal sebilik tau. Kisahnya kalau hotel biasa-biasa tu, kita rapatkan aje katil. Cukuplah untuk tidur sekadar 5,6 jam gitu! 

I pulak kalau tidur hotel, memang tidur-tidur ayam aje. Pukul 1,2 pagi pun tak tidur lagi, pukul 4 pagi dah terjaga. Ada masanya setiap jam pun boleh terjaga! Maklumlah ahkak selalu rasa 'seram' kalau tidur kat hotel ni walaupun katanya suka cerita seram ~_^


Nak dijadikan cerita, bila dapat tahu I dan Ngah booked bilik di bajet hotel, my brother pergi cancelled penginapan di homestay dan minta I book lagi bilik di Anggun Hotel ni. Total booking di sini kesemuanya 7 bilik; berperingkat-peringkat I membookingnya sebanyak 4 kali dek kerana kejap orang ni nak pergi, kejap orang tu pulak baru kata nak pergi! Another sister memang dah booked homestay di kawasan perumahan berhampiran Amigo Hotel. 

Asal cerita, tak tahu sebenarnya siapa yang nak pergi tapi akhir jalan cerita, semua pulak nak pergi termasuk my anak-anak saudara 3 keluarga! So my sister (mak kepada dua keluarga anak saudara) teruslah last minute booked another homestay di kawasan perumahan yang agak baru, Lakeville ke entah apa (di belakang Tesco)

Yang lagi best, lain-lain keluarga yang menginap di hotel ni ada anak-anak yang dah besar. Ahah, berasaklah dalam bilik yang kecil ni ^_^ Suruh pergi homestay, masing-masing tak mahu. Nak tidur bawah ketiak emak masing-masing ^_^

Jadi, masing-masing pun komplenlah. Bilik 'besar sangat'lah, bilik takda tingkaplah, takda space even nak solat pun payah! But it's  true, asal berselisih jalan aje, seorang lagi kenalah lompat atas katil untuk beri laluan. Memang kecil ya, dah namanya pun bajet hotelkan. 

My brother yang sampai lewat siap bergurau lagi katanya dari biliknya asal buka 'tingkap' aje terus nampak pemandangan menghijau gitu!

What do you expect, ya tak? I ni tak tahu sekecil ini, makanya redha ajelah...

Nak solat pun tepi pintu. Bila ada yang solat, tak bolehlah nak guna bilik air atau pun nak buka pintu bilik. Masing-masing duduk atas katil ^_^

Bab nak tidurlah yang terseksa. Nak bentang toto pun tak lepas. Atas katil pun cuma boleh muat tiga orang sebab si Adik Cute kecil. Makanya, I lah yang kena tidur kat lantai ya.

Lagi best sebabnya I kalau berjalan memang tak bawa toto ke, selimut ke, satu apa pun tak bawa! Harapkan hotel yang bekalkan...

Maka malam itu I lah yang offer diri tidur atas lantai! Dahlah aircond sikit punya sejuk, menggelupur I tau dok pakai baju sejuk si Bubbly Abang. Selimutkan diri dengan segala towels yang belum berpakai lagi!

Last-last HD kesian kat isterinya, bergilirlah kita tidur kat lantai yang sempit tu! Hehehe....

Walaupun begitu, dari segi kebersihan dan keramahan receptionistnya, memang tiptoplah Anggun Hotel ni. Senang nak berurusan dengan mereka.  



Ini kawasan perumahan baru yang menempatkan homestay di mana my second sister tinggal bersama anak-anaknya
Sekurang-kurangnya merasa jugalah tidur di hotel bajet. Kata HD, hotel bajet belakang rumah tu lagi ohsem. Entah ya ke tidak, I pun tak tahulah.

Nak dijadikan cerita, sebelum ke sini, boraklah dengan MakJilap, jiran sebelah rumah ahkak yang kuat selfie tu ^_^ Katanya minggu yang I ke Seri Iskandar ni, dia tak mai sini sebab ada majlis kahwin juga.

Rupa-rupanya, jiran ahkak ni 'stalking' ahkak tau ^_^ Last minute dia pi hantar anak bujangnya balik lepas tu siap hantar gambar D Hotel lagi (Perancangan asalnya, bila tanya pada Mak hotel apa yang ada di Seri Iskandar, Mak pun suggestlah D Hotel ni. Jadi Mak surelah fikir Kak Ton sekeluarga menetap di hotel ni... )

Nak dijadikan cerita kelakar, rupa-rupanya kami 'berjiran' hotel lagi di sini. Hampir seluruh keluarga besar Kak Ton tinggal di Anggun Hotel manakala Mak sekeluarga pulak menginap di Hotel Kristal! (Hotel Kristal ni di penjuru dalam gambar hotel di atas ya ^_^)

Kami bertemu ke tidak?

Tidaklah... 

Dah I pun tak tahu MakJilap ada di 'sebelah' dan MakJilap pun tak tahu pada mulanya yang I sekeluarga menginap di Anggun Hotel ^_^

Esoknya, awal pagi kami dah checked out sebab nak pergi ke majlis perkahwinan ^_^

Takda rezekilah nak berjimba dengan MakJilap bergosip tentang dunia alam maya ....

Nanti kita sambung lagi cerita Seri Iskandar ya ~_^

Comments

  1. haha..macam-macam cerita. saya kalau ramai memang prefer homestay dari hotel.sebab hotel kang banyak sangat rules..

    Aiseh, tak berjodoh pula. Dekat dah tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah seluruh keluarga nak pergi katanya, wajiblah ambil homestaykan. Boleh main terjun tiruk, main masak-masak. Bilik air pun banyak. Tak gitu kekdahnya. Yang nak tidur bajet hotel akak dan another kakak aje tapi last minute semua suruh book hotel bajet. Last-last sakit-sakit badan dibuatnya. Hahaha!

      Dah berjodoh sekali, tak berjodohlah kali ni, Sal ^_^

      Delete
  2. Kekadang nasib dgn hotel bajet ni MD..
    Masa CH gi Langkawi duduk kat hotel bajet kan..
    Sebabnya nak tido ajer kan..
    Alhamdulillah..
    Luas..
    Katil ada 5..
    Ruang nak solat pun ada lah..
    Tak lah tersepit2 memasing..

    Ohhhh tak berjumpa jiran gusti lengan MD tu ye..
    Wlpn hotel penjuru ajer..
    Selalu mmg mcm tu..
    Yg tak sengaja tu yg terjumpa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, ya ke CH ada hotel bajet yang besar macam tu? Kira ikut nasib jugalah ya. Tanya kat Mak katanya hotel bajet dia tinggal pun sama juga! Mak takpalah dia boleh book dua bilik sebab selalu nak bercengkerama dengan boyfriendnya tu, selfie-selfie atas katil. Anak-anak dicampak ke bilik lain. Kalau macam saya ni, mana nak campak anak-anak kat bilik lain? Anak-anak pun kecil. Mahu saya tidur kat luar bilik anak-anak nanti ^_^ Hahaha!

      Kali ni tak jumpalah, terserempak kat Seri Iskandar pun tidak padahal bukan besar mana pun. Hotel bajet pun dekat-dekat aje rupanya! Mak beritahu pun masa dah balik KL...

      Delete
  3. Itu yg dikatakan tak ada rezeki nak jumpa MD
    Kalau jumpa agaknya meamng tak tidur malamlah tu asyik nak berborak panjang:)

    Kalau kakak pulak lebih suka tinggal di homestay daripada hotel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entahlah, kak. Kalau jumpa lagi, entah-entah masing-masing tutup mulut, tersipu-sipu malu. Hahaha!

      Saya ni sebab keluarga kecil lagi memang sukalah hotel. Homestay tu saya rasa macam besar sangat untuk kami empat beranak. Siapa nak tidur asing-asing dalam bilik 2,3 tu kan.

      Kali ni pun seronok juga sebab semua adik beradik berkumpul. Memang lewat tidurnya dok kerja berborak. Esoknya pagi-pagi dah checked out sebab itulah takda terserempak pun dengan MakJilap sekeluarga di hotel sebelah!

      Delete
  4. Yalah dah tak de jodoh lah tu nk jumpa mak jilap padahal dah hampir sangat....
    Walaupun bersempit2 di hotel budget tapi tentu seronok kan bila adek beradik berkumpul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelah menyebelah aje pun bermalam. Tapi itulah, tak tahu. Kalau tahu pun, entah mampu bertemu empat mata ke tidak. Maklumlah, kami ni riuh dalam blog aje bila bertemu di luar, kelu lidah masing-masing. Mak tu nampak aje brutal padahal sama aje senyap kalau bertemu dengan Kak Ton ni hah, Kak Saniah ^_^

      Seronok jugalah kak sebab bukan senang nak berkumpul dengan semua adik beradik. Kiranya ni semua pun ada.

      Delete
  5. alah, baru nak suruh mak selfie nga MD..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan haraplah Kak Ton nak melayan Mak berselfie, PB. Kak Ton ni bukan suka selfie-selfie. Kalau tak, dah lama dah masuk blog sendiri sampai muntah kaler-kaler dibuatnya!

      Delete
  6. Masa tu mesti Kak Ton confident kan mak mmg tak ada kat Seri Iskandar! Mak pulak confident yg Kak Ton duduk kat D Hotel tau. Masa minum cendol petang tu melilau jugaklah mata ni cari Bubbly abang dengan adik cute. Manalah tahu tgh teman mommy cari tudung ke kat bawah tu...

    Tak sangka weyh kita duduk sebumbung rupanya. Kalau ikutkan hati, nak aje mak tunggu kat lobby ajak lawan gusti lengan. Tapi apakan daya Kak Ton tgh bizi pagi tu.

    Lain kali kalau nak booking bajet hotel kena booking 2 bilik barulah tak de yg tido atas lantai haha.......Lainlah Double Deluxe kat The Cove PD tu....mmg besar bilik dia, katil pun besar, boleh pulak buh toto 2-3 biji.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang confident sungguh Mak pergi majlis kahwin anak saudara Mak tau!

      Eh, Mak pi minum cendol pukul berapa? Kak Ton pergi gak minum cendol masa orang tengah sibuk solat Jumaat. Hahaha! Nampaklah satu perempuan ni ala-ala Mak tau tapi versi muda. Nak kata adik Mak, Mak takda adik perempuan. Nak kata kakak Mak, ish perempuan tu muda lagi ^_^ Sahlah, bukan kaum keluarga Mak kan ^_^

      Kak Ton berjalan juga ronda-ronda kat dalam Billion tu tapi takda apa-apa pun. Penat aje Kak Ton merayau turun naik eskalator tau!

      Hehehe... Kak Ton pun tak tahu Mak dok sebelah aje. Kalau tahu, nak juga skodeng kotnya malam tu Mak keluar pi padang rumput depan tu nak berselfie katanya. Hahaha!

      La, Mak ni! Kalau anak-anak Kak Ton besar macam anak-anak Mak, tentu Kak Ton book dua bilik. Ni anak pun kecil. Mak nak suruh Kak Ton book satu bilik untuk HD, satu bilik lagi untuk Kak Ton dan anak-anak ke apa?

      Admiral Cove ya, Mak? Rasa macam nak pi PD baliklah... Jom kita ke PD pulak ~_^

      Delete
  7. Setiap kali dtg Seri Iskandar...homestay jd pilihan...selesa...kami ramai
    X de rezeki nak berjumpa MD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ramai memang patutlah tinggal di homestay. Lebih selesa berbanding tinggal di hotel. Kami ni memang tak biasalah tinggal di homestay sebab 4 beranak aje, terasa macam besar pulak homestay tu kalau tinggal berempat ^_^

      Delete
  8. seri iskandar ni kenangan buat saya MD. saya belajar di UTP tu dulu, graduation tahun 2002. Memang batch terawal UTP. tengok gambar ni terkenang zaman dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, ya ke Raihanah belajar di UTP? Kalau dah namanya antar batch terawal, tentu Seri Iskandar ni masih belum betul-betul membangun masa tu. Ke dah macam ni ketika saat itu?

      Wah. lama juga tu kalau graduation 2002... Dah 14 tahun berlalu. Mesti banyak yang dah berubahkan di Seri Iskandar ni!

      Delete
  9. cantik deko hotel tu MD..
    berbaloi dh tu hrga camtu..
    lya pom klo kemana mmg akn pilih hotel murah tp selesa..
    sbb just utk tdo mlm..siang hri kita merayapp..hehe..

    lainlah klo mmg bercuti betul2 kat hotel..mandi pool..bru pilih y terbaik sesuai dgn budget..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalamannya not badlah hotel bajet yang saya pilih ni. Cuma dari segi keselesaan tu memang tak dapatlah nak buat apa-apa, dah namanya hotel bajetkan.

      Akak pun macam tu juga, Lya. Kalau setakat nak mandi-manda di kolam, bersidai di pantai, mesti nak hotel yang selesa dan best. Tapi kalau kata banyak agenda di luar bilik hotel, lebih baik cari yang ala kadar aje cukup. Nak cun watpa, balik tidur malam jekan!

      Delete
  10. mmglah kalau di Seri Iskandar tu, apa aje lah yg ada. Itu kira ok lah MD, ada billion dan hotel bajet katanya kan. Zaman saya berulang-alik KK-Lumut dulu tahun 90-an, hutan banat aje sepanjang jalan, tau!

    Oh! nampaknya tak kesampaian juga makjilap nak buat kejutan pada MD ya...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seri Iskandar ni sebenarnya pekan ke, bandar ke, daerah ke apa ni, KB? Saya peninglah bila lalu tiba-tiba kata Kamparlah, Batu Gajahlah, Tronohlah, apalah...saya sudah confused itu geografi dibuatnya. Nak google peta tak kuasa, lebih baik baca laman gosip ^_^

      Oh, samalah macam kawasan belakang rumah saya (kehkehkeh). Kalau 15 tahun lepas memang hutan aje tapi sekarang ni semua kondominium aje yang nampak!

      MakJilap nak buat surprise tapi tak mahu pakat ngan Kak Ton, nasiblah. Hehehe...

      Delete
  11. Tak pernah jejak kaki kat sini MD ^)^
    Saya kalau bercuti prefer tidur kat homestay berbanding hotel.. sebab saya ni penakut. Cukuplah satu pengalaman saja, tak mau dah buat koleksi kisah seram lagi. Hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah, ada koleksi kisah seram di hotel ke? Awat tak cerita dalam blog? Saya suka baca kisah seram tapi kalau mengalaminya sendiri, first rule ~ saya pura-pura pengsan. Hahaha!

      Saya ni pun kalau tak kerana nak menghadiri kerja kahwin, tak sampai juga ke Seri Iskandar ni tau. Nak hantar anak kat universiti yang ada, anak tak cukup umur lagi nak masuk universiti!

      Delete
  12. kalu homestay reramai dgn famili = best.
    kalu hotel, tak brape syok. and hotel tak bleh reramai dok sesama.

    aida lom sampai seri iskandar.
    lom ada benda utk ditujukan kat situ :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, Aida. Kalau nak duduk ramai-ramai beberapa keluarga, bolehlah tuju homestay. Barulah havoc dunia siang malam, mengumpat, mengata, makan tak sudah-sudah.

      Ni kalau empat beranak aje, lebih afdal tidur kat hotelkan, kan, kan!

      Delete
  13. Sejuk Gila tu tido atas lantai ... Blm jodoh namanya tu wpun berjiran dgn mak jilap ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang serius sejuk, Vee. Dah sakit-sakit badan, sakit-sakit sendi dibuatnya tapi apakan daya, sebagai isteri dan ibu mithali, berkorbanlah kita yerk...

      Delete

Post a Comment