Friday, November 18, 2016

Jom berfikir sejenak...

Salam 18 Safar dan Salam Jumaat kawan-kawan!

Duh, entah kenapa tetiba datang semula penyakit M ni!

Penyakit M ni memang sangat merbahaya! Kalau sekali hinggap dan meresap seluruh badan, memang tak boleh buat apa-apa. Semua dibantainya 'takda mood', 'tak kuasa', 'tak senang' nak dibuatnya!

Oleh itu, cepat-cepatlah cari penawar. Kalau tidak, memang parahlah...

Hari ni walaupun rajin 'telek-telek smartphone' tapi I tak rajin nak menaip entri. Jadi kita fikirkan jalan mudah ajelah.

Jom berfikir sejenak ya 😄



Nampak tak gambar di atas tu?

Ahah, cubalah fikirkan jawapannya...

Berfikir sejenak pun malas?

Ahah, itu tak dapatlah nak menolongnya yerk!

Mehlah I tolong berikan jawapan....
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V

Senang aje nih! Sekali pandang pun dah tahu jawapannya apa!

Tapi jangan tak tahu ya, ada dua jawapan yang boleh diperolehi kalau nak tahu...

Ini jawapan sekali pandang aje...

1 + 4 = 5
5 + 2 +5 = 12
12 + 3 + 6 = 21
21 + 8 + 11 = 40

Dan boleh juga dapat jawapan 96. Macamana? 

Begini caranya... (guna formula a + b = a + a(b))
1 + (4 x 1) = 5
2 + (5 x 2) = 12
3 + (6 x 3) = 21
8 + (8 x 11) = 96

Cukuplah ya riadah fikiran untuk hari ni. Lepas ni  I nak 'riadahkan' perkara lain pulak ~_^



28 comments:

  1. bukan nak belajar mengira tapi singgah nak bagitau semalam termimpi MD buka restoran nasi kukus ayam berempah.. punya la nak tengok macam mana rupa MD pergi mengintai kat bahagian dapur restoran sebab orang cakap MD tengah goreng ayam.. malangnya tak tau mana satu MD sebab ramai pulak dok menggoreng ayam masa tu.. sampai sudah tak dapat tengok muka MD ni.. kesahnya mimpi malam jumaat.. Amboi bertandang dalam mimpi kita tapi tetap menyorok yer hahaha.. ini kisah benar ok! Mimpi malam jumaat hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha! Aduhailah yang oi! Sampai termimpi-mimpi dek asyik berimaginasi yerk. Ni indirectly nak suruh menonjolkan diri ke apa nih? Jangan sampai kempunan yerk? Eh, macam makan nasi pulak ^_^

      Alahai, Suria. Dalam banyak-banyak bisnes, bisnes nasi kukus ayam berempah! Bagilah chance jadi pengasas produk kecantikan ke, produk barangan rumah ke, barulah terasa glamour sikit keluar dari mimpi. Ni kalau dapat jumpa pun berpeluh berminyak seyh sebab tengah goreng ayam! Kahkahkah!

      Delete
  2. apa benda ni kak ton buat kelas matematik masa sy tengah cuti ni? Pening sh tgk nombor tau.. tak boleh relate sangat.. huuuhu.. petanda suruh sambung cuti lagi lima bulan nampaknya ni..tepat seperti dikata tu kak ton, kalau kena sakit M, memang la bahaya sangat. Semua perkara tak jadi.. kita yang rugi. Adoi, mcm mengata ke diri sendiri pulak.. bila nak berubah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab cikgu cuti panjanglah Kak Ton take over. Lagi pun nak suruh cikgu jangan sampai lupa subjek ajaran sendiri. Nanti dok ulit baby aje, sel-sel lupa menyerang otak nanti. Hahaha!

      Memang pun begitu, AN. Kalau dah malas, semua perkara pun malas nak buat, malas nak fikir, malas nak ambil tahu!

      Delete
  3. amboi kak ton.. ambil part time class math ke :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu-dulu masa belajar kat universiti, Kak Ton part time mengajar tuisyen. Jangan tak tahu, ni nak beri tahu ~_^

      Delete
  4. Kalau ira, bg jawapan yg sekali pandang tu je la.. haha..
    Tak terfikir pun jwpn 96 tu.. hehe.. malas fikir sbnrnya.. penyakit M jangkit la ni.. 😜

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun nampak yang sekali pandang itu aje. Senangkan bab ni. Senang sikitlah berbanding dengan soalan Matematik KBAT UPSR. Kehkehkeh!

      Eh, masa datang sini memang dah ada penyakit M tukan?

      Ahah, bukan salah sayalah tu yang menjangkitkannya ~_^

      Delete
  5. Den kan, mehla nak terus-terang je, kalo soklan matematik ni, den pandang sekali lalu je, tak kuasa nk mikio jalan penyelesaiannya. Haha..mata pel yg paling den nyampah zaman sekolah dulu, tapi den suka lak subjek kimia, fizik pun tak suka, smp cikgu yg ajar fizik tu pun den nyampah walaupun dia tak bersalah apa2 kat den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha, sama lah kita sis, saya pun pandang sekali imbas je, malas nak pikir hehe

      Delete
    2. Hahaha!

      Ni mesti masa belajar dulu asal cikgu Matematik masuk kelas aje, dia tidur buat air liur tepi meja ^_^ Amboi suka Kimia rupanya yerk! Subjek Fizik tu yang tak tahan. Saya memang tak tahan telinga belajar Fizik ni walaupun cikgu semuanya bujang belaka ^_^

      Ada juga murid macam ni yerk dulu-dulu. Tak suka subjek, dengan cikgu-cikgu sekali di'menyampah'kannya. Hah, nampak tak kenapa saya dapat A memanjang subjek BM? Sentiasa ada tambahan perkataan baru dalam kamus ~_^

      Delete
    3. Takpalah cikgu kaunselor ^_^ Tak payah fikir kalau malas nak fikir. Kita faham, cikgu pun jemu juga tengok segala subjek ni. Bosankan pagi petang malam tak pernah asyik dok mengadap buku kat sekolah ^_^

      Delete
  6. Mummy, ini bukan komen entry yg kat atas tu tapi balasan ulasan mummy di entry saya. Saya cuba jawab dari sana tadi tapi tidak dpt send:

    "Mummy dikira cekap sebab tahu maksud di sebalik gambar tu. Pertanyaan mummy tentang monyet tu, biarlah gambar tu yg menjwab.

    I like yr comment mummy. When u put a thrust on someone, no matter who he is, the worst thing about getting cheated on is that the pain doesn’t end when the infidelity does.

    Saya rasa perkara yg sebenarnya ialah perlu ke kita memaafkan dia.

    Thanks mummmy."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okey ^_^ Saya dah 'ulang-alik' dari rumah sini ke rumah sana baca semula komen dan reply dari tuan rumah ^_^

      Nasib baik panjang tau komen. Kalau komen 'uhu', 'yeah', 'betul!' tetiba, memang saya pun garu kepala apa motif mengomen dengan entri panjang lebar saya ^_^ At least Adam dah explain panjang lebar komen ini bukan untuk entri nih ^_^

      Delete
  7. zee pon dilanda penyakit M jugak ni MD..ehh nak pikir jawapan kat atas tu pon malas lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lately ni memang ramailah antara kita kena penyakit ni. Memang berjangkit lebih-lebih lagi bila dah hujung tahun macam ni. Anak-anak sibuk nak bercuti sekolah dengan kita-kita sekali teruja sama nak cuti ^_^

      Delete
  8. Eh MD saya suka tau kalau bab2 IQ test ni. Selagi tak dpt jwpn mesti nk cari bagi dapat jugak!

    Tp yg ini dh diberi jwpn...tak bolehlah nk komen apa. Lain kali beri jwpn di next entri ler ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhhh.... ya ke? Awat tak beritahu jangan letak jawapan siap-siap? Yalah, yalah, lain kali saya buat soalan satu entri, jawapan satu entri lain yerk ~_^

      Delete
  9. tu diaaa. samoai termimou mmpi sis suria nk nengok mommy.
    kalau sy request nk jumoa mommy leh tak.ihihihi.
    xlist skli pon jd lah.
    sblm posting ni..
    sesambil p hntaq pekasam ke, kan!!

    sy lagi lah diland M..
    xdan nk update entry
    siang hari sibuk itu ini
    mai mlm hunjur kaki terus terlena
    penat letih sesangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seganlah CikSu nak jumpa ^_^ Saya ni tak reti senyap walau seminit. Nanti kalau dah mesra, payah nak suruh saya diam tau. Hahaha!

      Kalau dah dilanda penyakit M memang nayalah, CikSu. Paksalah diri bagaimana sekalipun memang tak pergi punya penyakit M ni!

      Delete
  10. Baru sel sel otak mak nak berhubung, kak Ton dah bagi jawapan pulak. Terus bersepai tau....huh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eleh, cakap aje! Sebenarnya sel-sel otak Mak memang tak suka berhubungan mesra selalu! Auta jerk lebih.... mana emoticon mengejek ni tak leh keluar pulak!

      Kak Ton bagi jawapan pun semata-mata teringatkan kawan-kawan macam Mak ni yang susah sangat sel-sel otak nak berhubung dalam bab macam ni. Tak tahulah nak bagi susu apa dah tua-tua nih!

      Delete
  11. lama saya tak datang menziarah, blog ni dah jadi blog cikgu Matematik plak. nak jugak cuba tapi sebab ngantuk, terus scroll ke bahagian jawapan. Tak aci kan..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah namanya supermak! Semua position pun kita kaut tau! Hari ni teringin nak jadi cikgu Maths, kita jadilah cikgu Maths. Esok teringin nak jadi kaunselor, kita jadilah kaunselor. Macam tulah lebih kurangnya!

      Ni memang sama spesies dengan kakak mertua di atas nun! Tak syak lagi memang sesuai jadi mertua dan menantu tau! Cuma anaknya tu sesuai ke tidak, taklah akak tahu. Hahaha!

      Delete
  12. lama sangat tak polish otak sy ni MD.. ahahha.. hadoi bab-bab Matematik ni memang kurengggg sikit.... kihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sendiri pun jarang buat Maths dalam hidup seharian. Itu memang faktalah. Sampaikan nak darab nombor mudah pun bukan main mencapai kalkulator. Punyalah tak yakin pada diri sendiri ^_^

      Delete
  13. aah kan kak. boleh jadi jugak antara dua kaedah tu. tapi tula kadang geram. kita penat2 fikir jawapan. tapi lastly tatau jugak apa jawapan yang betoi sebab si tukang post soalan awal tak post jawapan yang betoinya. tapi percaya lah yang kira memang tak kira2kan pun terus scroll je cari jawapan akak ekekekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi, bukan main lagi dia mengomen! Rupa-rupanya main skrol terus cari jawapan! Ingatkan beria-ialah mencari jalan macamana nak cari jawapan! Hahaha!

      Ada masanya memang geram tau bila dah puas fikir tapi masih tak jumpa jawapan. Maklumlah ada masa juga otak kita ni tak berapa geligakan!

      Delete

Belajar

Salam kawan-kawan! Hari ini dah masuk hari kedua peperiksaan UPSRkan. Walaupun my anak tidak menduduki peperiksaan besar tahun ni, rasa...